Obiceiul care ajută memoria, stimulează creativitatea și reduce stresul

Oana Antonescu
Oana Antonescu
Publicat: 22 februarie 2024, 07:18

Un obicei pe care îl practicăm de nenumărate ori pe zi fără să realizăm poate avea numeroase beneficii pentru creier. Află mai multe despre obiceiul care ajută memoria și stimulează creativitatea fără a implica un efort din partea ta. 

Reclamă

Îl practicăm când ascultăm muzică sau călătorim, când ne plictisim sau când avem activități monotone, dar și când ne confruntăm cu o situație tensionată. Până nu demult, acest obicei era privit ca o pierdere de vreme și considerat neproductiv, dar se pare că este esențial pentru buna funcționare a creierului.

Fiecare dintre noi am avut această experiență de nenumărate ori, deși poate nu întotdeauna am conștientizat-o: visatul cu ochii deschiși sau reveria. Studiile arată că ne petrecem aproape 47% din timpul activ în această stare de „rătăcire” a minții, potrivit publicației TIME

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Ce este reveria, obiceiul care ajută memoria și creativitatea

Reveria este mecanismul prin care creierul evadează din cotidian când avem activități plictisitoare sau repetitive, când suntem obosiți sau stresați. Avem ochii deschiși și suntem conștienți de mediul înconjurător, dar mintea se desparte de prezent și „zboară“ în imaginație. 

Când ne surprinde în timpul unor activități importante și ne distrage atenția, visarea cu ochii deschiși nu poate fi benefică. La fel și atunci când folosim reveria ca mecanism de evitare a problemelor din viața reală, în loc să le abordăm și să le rezolvăm. 

Reclamă

În alte contexte, studiile susțin că că această activitate mentală ne oferă o stare de bine și susține funcțiile cognitive. Iată ce beneficii poate avea visarea cu ochii deschiși.

Îmbunătățește memoria 

Visarea cu ochii deschiși activează anumite căi neuronale din hipocamp. Această regiune cerebrală îndeplinește mai multe roluri esențiale în procesele cognitive și emoționale. Ea este implicată în:

  • formarea și consolidarea memoriei spațiale;
  • formarea și recuperarea memoriei episodice, care se referă la evenimentele și experiențele specifice din trecut;
  • procesul de învățare și stabilirea conexiunilor între informații;
  • reglarea emoțiilor și a răspunsurilor emoționale la diferiți stimuli. 
Reclamă

Visarea cu ochii deschiși este obiceiul care ajută memoria și învățarea printr-un proces de consolidare și procesare a informațiilor.

Stimulează creativitatea

Visarea cu ochii deschiși ne permite ne imaginăm realități alternative și să simulăm diferite experiențe. Episoadele de reverie stimulează capacitatea creierului de a face conexiuni noi între concepte și cresc astfel creativitatea. Este binecunoscut faptul că Albert Einstein a dezvoltat teoria relativității în timp ce visa cu ochii deschiși despre călătoria pe o rază de lumină.

În cadrul unui experiment, o echipă de cercetători de la University of California, Santa Barbara, a cerut unuia dintre grupurile de participanți să-și lase mintea să rătăcească în timp ce încercau să rezolve o sarcină creativă. Rezultatul: au performat cu 41% mai bine decât grupul care nu a avut acea pauză. 

Cu ajutorul unor investigații imagistice efectuate, oamenii de știință au observat că anumite regiuni cerebrale sunt mai active în timp ce visăm cu ochii deschiși. Una dintre ele este rețeaua executivă, care coordonează funcții cognitive superioare cum sunt planificarea, luarea deciziilor, raționamentul și gândirea abstractă. Studiul a fost publicat în anul 2009 în revista Proceedings of the National Academy of Sciences.

Reduce stresul și anxietatea

Când suferi de anxietate, visatul cu ochii deschiși este ca o pauză de la activitățile cotidiene care te preocupă excesiv. Atunci când mintea „rătăcește” și te lași purtat de visare, atenția se îndepărtează de gândurile și emoțiile negative care cauzează anxietate.

Când visăm cu ochii deschiși, avem tendința să ne concentrăm pe aspecte mai plăcute sau neutre. Acest lucru ne poate ajuta să ne schimbăm perspectiva și să reducem intensitatea emoțiilor negative asociate cu anxietatea.

În urma unui studiu, cercetătirii Universității British Columbia, cercetătorii au descoperit că poți reduce anxietatea dacă îi permiți minții să „rătăcească” departe de stresul perceput. 

Crește productivitatea

Atunci când te simți epuizat, copleșit sau lipsit de inspirație la serviciu, visarea cu ochii deschiși poate servi ca o pauză mentală care te va ajuta să-ți crești concentrarea și să ai mai multă claritate mentală. 

Pentru că stimulează creativitatea, reveria te poate ajuta să găsești soluții și perspective noi asupra problemelor. Visarea cu ochii deschiși lucru poate facilita generarea de idei pentru sarcinile sau proiectele pe care le ai în desfășurare. Iar dacă lucrezi într-un mediu  monoton sau repetitiv, ea poate fi o formă de stimulare mentală, menținând nivelul de energie și angajament în sarcină.

Un studiu realizat de Georgia Institute of Technology arată că angajații care facă scurte pauze în care visează cu ochii deschiși se simt revigorați și au mai multă energie pentru următoarele sarcini pe care le au de îndeplinit.

În concluzie, visarea cu ochii deschiși poate fi o metodă eficientă de creștere a productivității prin stimularea creativității, generarea de idei, reîncărcarea mentală și spargerea monotoniei în mediul de lucru.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Nutrienții care încetinesc îmbătrânirea creierului. Ce alimente să incluzi în dietă pentru a preveni declinul cognitiv
Nutrienții care încetinesc îmbătrânirea creierului. Ce alimente să incluzi în dietă pentru a preveni declinul cognitiv
Nutrienții care încetinesc îmbătrânirea creierului. Ce alimente să incluzi în dietă pentru a preveni declinul cognitiv
Nutrienți esențiali pentru sănătatea creierului. Efectele pozitive asupra minții
Nutrienți esențiali pentru sănătatea creierului. Efectele pozitive asupra minții
Nutrienți esențiali pentru sănătatea creierului. Efectele pozitive asupra minții
Băuturi pentru sănătatea creierului. De ce să le incluzi în dietă
Băuturi pentru sănătatea creierului. De ce să le incluzi în dietă
Băuturi pentru sănătatea creierului. De ce să le incluzi în dietă
Reclamă
PARTENERI
icon