Când e bine să faci sport, dimineața sau seara? Ce spun specialiștii

Oana Antonescu
Oana Antonescu
Publicat: 9 octombrie 2023, 08:09

Exercițiile fizice practicate dimineața aduc beneficii diferite de cele efectuate seara. Ele au și efecte diferite la femei și bărbați. Află când e bine să faci sport dacă vrei să scazi în greutate, să arzi grăsimea sau să te bucuri de o inimă sănătoasă.

Reclamă

Perioada cea mai bună din zi în care poți face sport este aceea care se potrivește cel mai bine rutinei tale zilnice și preferințelor personale. Unora le este greu să găsească timp pentru antrenamente dimineața, în timp ce altora li se pare dificil să integreze sportul în programul de seară. Unele persoane sunt matinale și preferă să facă mișcare dimineața. Altele sunt „păsări de noapte” sau „bufnițe” și au mai multă energie pentru sport seara.

Dincolo de preferințe, momentul din zi pe care-l alegi pentru a face sport poate influența rezultatele așteptate. Dacă ți-ai propus să începi o rutină de exerciții fizice și te întrebi când e mai bine să faci sport, răspunsul nu este atât de simplu. Cel mai bun moment din zi pentru sport diferă în funcție de obiectivele tale. Un studiu recent publicat în revista de specialitate Frontiers in Physiology aduce unele clarificări.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Sportul practicat dimineața arde grăsimile

Un grup de cercetători de la Skidmore College, din New York, a urmărit timp de 12 săptămâni 27 de femei și 20 de bărbați activi fizic și care aveau o rutină regulată de exerciții. Pe durata studiului, participanții au efectuat patru tipuri diferite de antrenamente, de patru ori pe săptămână: stretching, antrenamente pentru forță musculară, sprinturi și antrenamente de rezistență cardiovasculară. Fiecare antrenament a avut o durată de o oră. Un grup a efectuat exercițiile între orele 6.30 și 8.30 dimineața, iar celălalt grup, între orele 18.00 și 20.00.

În grupul care a făcut sport dimineața, cercetătorii au făcut următoarele observații:

Reclamă
  • În cazul femeilor, grăsimea abdominală s-a redus cu 7% mai mult decât la antrenamentele de seară:
  • Femeile au înregistrat o scădere mai mare a tensiunii arteriale.

În grupul care a făcut exerciții seara, cercetătorii au observat că:

  • Femeile au avut o creștere mai mare a forței și rezistenței musculare în partea superioară a corpului;
  • Femeile au raportat o îmbunătățire a stării de spirit;
  • Bărbații au înregistrat o îmbunătățire a sănătății inimii, a sănătății metabolice și a stării de bine;
  • Bărbații au avut o reducere mai mare a greutății și a tensiunii arteriale.
Reclamă

Studiile anterioare susțin observația conform căreia sănătatea metabolică a bărbaților se îmbunătățește când fac sport seara. Antrenamentele efectuate în a doua parte a zilei cresc sensibilitatea la insulină și sunt benefice pentru controlul glicemiei, conform unei cercetări publicate în revista Diabetologia. Pentru femeile care au ca obiectiv arderea grăsimilor, sportul practicat dimineața este mai eficient. 

Sportul practicat seara nu afectează calitatea somnului

Unul dintre cele mai mari mituri legate de exercițiile fizice și somn este că activitatea fizică practicată seara târziu sau în apropierea orei de culcare scade calitatea somnului. Nu este neapărat așa, spune Dr. Michael Daignault, medic specialist în medicina de urgenţă în Los Angeles, într-un articol publicat de USA Today.

„Exercițiile fizice efectuate la ore târzii ar putea să nu-i afecteze pe cei care se descriu ca bufnițe. Și, cel mai important, o meta-analiză a identificat 29 de studii care au demonstrat că exercițiile fizice îmbunătățesc calitatea sau durata somnului”, spune dr. Daignault.

Când e bine să faci sport ca să-ți crești masa musculară

Nivelul cortizolului, mai cunoscut ca hormonul stresului, este mai crescut dimineața atât la bărbați, cât și la femei. „Acest lucru ar putea genera nevoia unora de a «arde» stresul cu antrenamente de tip cardio practicate dimineața. Cu toate acestea, cortizolul poate avea un efect inhibitor sau catabolic asupra dezvoltării masei musculare. Prin urmare, bărbații și femeile care au ca obiectiv creșterea forței musculare ar putea observa beneficii mai mari dacă fac antrenamente seara”, mai spune specialistul. 

În concluzie, nu există un moment ideal pentru a face sport. Poți încerca ambele opțiuni pentru a vedea când te simți cel mai bine și observi rezultate mai bune. În cele din urmă, important este să reușești să menții o rutină a exercițiilor fizice, indiferent de momentul din zi în care le practici.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Mitul celor 10.000 de pași zilnici a fost demontat. De câți ai nevoie, de fapt, pentru a-ți menține sănătatea
Mitul celor 10.000 de pași zilnici a fost demontat. De câți ai nevoie, de fapt, pentru a-ți menține sănătatea
Mitul celor 10.000 de pași zilnici a fost demontat. De câți ai nevoie, de fapt, pentru a-ți menține sănătatea
Activități fizice pentru sănătatea mintală. De ce îți pot îmbunătăți starea emoțională
Activități fizice pentru sănătatea mintală. De ce îți pot îmbunătăți starea emoțională
Activități fizice pentru sănătatea mintală. De ce îți pot îmbunătăți starea emoțională
Exerciții pentru sănătatea oaselor. Cum îți pot susține sistemul osos
Exerciții pentru sănătatea oaselor. Cum îți pot susține sistemul osos
Exerciții pentru sănătatea oaselor. Cum îți pot susține sistemul osos
Reclamă
PARTENERI
icon