Cele mai bune vitamine pentru ochi și alimentele care mențin vederea bună

Oana Antonescu
Oana Antonescu
Publicat: 27 februarie 2024, 07:19

Sănătatea ochilor depinde în mare măsură de anumite vitamine și nutrienți esențiali. Acestea susțin vederea și previn afecțiuni oculare precum glaucomul, cataracta și degenerescența maculară. Află care sunt cele mai bune vitamine pentru ochi sănătoși.

Reclamă

Lipsa unor nutrienți din alimentație este printre motivele pentru care vederea se deteriorează odată cu înaintarea în vârstă. Anumite vitamine, minerale, carotenoizi (pigmenți vegetali) și acizi grași esențiali protejează structurile oculare împotriva daunelor oxidative, susțin vederea sănătoasă și previn mai multe probleme oculare comune. 

Cele mai bune vitamine pentru ochi

Includerea în dietă a alimentelor care conțin acești nutrienți esențiali, împreună cu alte măsuri de protecție a sănătății ochilor, cum ar fi purtarea ochelarilor de protecție împotriva razelor UV și reducerea expunerii la ecrane, poate contribui la menținerea sănătății ochilor pe termen lung. 

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Iată care sunt cele mai bune vitamine pentru ochi și ce alimente le conțin.

Vitamina A și beta-carotenul 

Morcovii sunt cel mai cunoscut aliment asociat cu menținerea sănătății ochilor, lucru care se datorează conținutului lor ridicat de beta-caroten. Acesta este un pigment vegetal numit carotenoid care există în multe alte legume și fructe colorate. În organism, beta-carotenul este convertit în vitamina A.

Reclamă

Potrivit Academiei Americane de Oftalmologie, deficitul de vitamina A poate duce la orbire nocturnă (numită și nictalopie). Această afecțiune oculară ne afectează capacitatea de a vedea bine noaptea sau într-o încăpere slab luminată. 

De asemenea, vitamina A susține sănătatea corneei, care este stratul exterior protector al ochiului. Dacă aportul tău de vitamina A este redus, te poți confrunta cu senzația de ochi uscați. Această vitamină ajută la menținerea lubrifierii suprafeței ochilor.

Alte alimente bogate în vitamina A includ:

Reclamă
  • ficatul de vită;
  • uleiul din ficat de cod;
  • ouăle;
  • cartofii dulci;
  • ardeii roșii;
  • dovleacul;
  • caisele.

Vitamine pentru ochi: vitamina C

Acest antioxidant puternic protejează ochii împotriva deteriorării cauzate de lumina UV. de asemena, vitamina C ajută la protejarea ochilor împotriva daunelor cauzate de radicalii liberi. Deteriorarea oxidativă cauzată de aceștia este un factor cheie în apariția a două dintre cele mai comune tipuri de cataracte legate de vârstă, potrivit Medical News Today: cataracta corticală și cataracta nucleară. 

Un studiu desfășurat pe o perioadă de 10 ani a investigat diferiți factori care ar putea ajuta la prevenirea dezvoltării cataractei nucleare. La finalul acestuia, cercetătorii au concluzionat că participanții care au consumat mai multă vitamina C au avut un risc cu 33% mai redus de progresie a bolii. Totuși, sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege pe deplin rolul vitaminei C în tratamentul cataractei.

Vitamina C se găsește în majoritatea fructelor și legumelor, dar concentrații mai ridicate au:

  • citricele (portocale, mandarine, lămâi, grepfrut, etc.);
  • fructele de pădure (afine, mure, zmeură, măceșe, etc.);
  • căpșunile;
  • ananasul;
  • ardeiul gras;
  • broccoli;
  • roșiile.

Vitamina D

Unele studii susțin că deficitul de vitamina D se asociază cu un risc mai mare de a dezvolta degenerescență maculară. Această problemă oculară este principala cauză de pierdere a vederii la adulți. Degenerescența maculară este legată de înaintarea în vârstă și poate duce la pierderea vederii centrale, lăsând-o intactă pe cea periferică. Ea afectează macula, o mică zonă din centrul retinei responsabilă pentru vederea clară și detaliată, necesară pentru a citi și a recunoaște fețele. 

Vitamina D are proprietăți antioxidante și antiinflamatoare care protejează retina împotriva stresului oxidativ și a daunelor cauzate de radicalii liberi. Acestea sunt un factor de risc important în apariția degenerescenței maculare și altor probleme oculare.

Expunerea la soare este cel mai eficient mod prin care poți obține vitamina D. Pielea o sintetizează atunci când este expusă la razele ultraviolete B (UVB) ale soarelui. De obicei, 10-30 de minute de expunere la soare pe zi, cu fața și brațele descoperite, sunt suficiente pentru a obține o cantitate adecvată.

În plus față de expunerea la soare, poți obține vitamina D din alimente precum:

  • peștele gras (somon, macro, sardine, ton);
  • uleiul de pește;
  • produsele lactate fortifiate cu vitamina D (laptele, iaurtul și brânza);
  • ouăle, în special gălbenușul.

Vitamine pentru ochi: vitamina E

La fel ca vitamina C, această vitamină este un antioxidant care ajută la protejarea ochilor împotriva radicalilor liberi. Ea poate contribui la reducerea riscului de dezvoltare a degenerescenței maculare și a cataractei. O metaanaliză publicată în 2015 a concluzionat că un aport crescut de vitamina E, fie din alimentație, fie prin suplimentare, ar putea reduce riscul de a dezvolta cataractă.

Vitamina E ajută și la menținerea sănătății vaselor de sânge oculare. Ea susține o circulație adecvată și poate preveni problemele vasculare asociate cu anumite afecțiuni oculare.

Alimentele bogate în vitamina E includ:

  • uleiuri vegetale (de măsline, floarea-soarelui, germeni de grâu, rapiță, soia, porumb);
  • fructe nucifere (arahide, alune, migdale, etc.);
  • semințe de susan și de floarea-soarelui;
  • avocado.

Vitaminele B

Mai multe vitamine din complexul B au fost asociate cu probleme oculare. Într-un studiu, s-a constatat că persoanele cu deficit de vitamina B12 prezintă un risc mai mare de a dezvolta degenerescență maculară legată de vârstă. O altă cercetare a descoperit o legătură între aportul redus de vitamina B3 (niacină) și glaucom. Această afecțiune oculară se caracterizează printr-o acumulare de lichid în interiorul ochiului care exercită presiune asupra nervului optic. În timp, nervul se deteriorează și duce la pierderea progresivă a vederii.

Un mic studiu din 2020 a constatat, de asemenea, că suplimentele cu vitamina B1 și metilcobalamină (forma activă a vitaminei B12) pot reduce simptomele sindromului de ochi uscat.

Vitaminele din complexul B pot fi asigurate dintr-o varietate de alimente:

  • Vitamina B1 (tiamină): fasole, linte, carne de porc, pește, mazăre verde, iaurt;
  • Vitamina B2 (riboflavină): carne de vită, ovăz, iaurt, lapte, scoici, ciuperci, migdale;
  • Vitamina B3 (niacină): ficat de vită, pui, somon, ton, orez brun și alb, arahide;
  • Vitamina B6 (piridoxină): năut, legume cu frunze verde închis (spanac, rucola, varză kale, broccoli), carne de pasăre, ficat de vită, somon și ton;
  • Vitamina B9 (acid folic): legume cu frunze verde închis, arahide, fasole, fructe de mare, semințe de floarea-soarelui, ouă;
  • Vitamina B12 (cobalamină): pește, ficat, carne roșie, carne de pasăre, ouă.

O alimentație echilibrată și bogată în aceste vitamine pentru ochi este importantă pentru menținerea vederii pe termen lung. De asemenea, renunțarea la fumat, protejarea ochilor împotriva expunerii excesive la radiațiile ultraviolete și vizitele regulate la oftalmolog pentru examinări de rutină contribuie la menținerea sănătății oculare.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Alimentele care nu conțin lactoză. Ce poți consuma dacă suferi de intoleranță
Alimentele care nu conțin lactoză. Ce poți consuma dacă suferi de intoleranță
Alimentele care nu conțin lactoză. Ce poți consuma dacă suferi de intoleranță
Efectele consumului excesiv de fibre. Ce impact pot avea asupra sănătății
Efectele consumului excesiv de fibre. Ce impact pot avea asupra sănătății
Efectele consumului excesiv de fibre. Ce impact pot avea asupra sănătății
Beneficiile cafelei de păpădie. Cum poți înlocui cofeina
Beneficiile cafelei de păpădie. Cum poți înlocui cofeina
Beneficiile cafelei de păpădie. Cum poți înlocui cofeina
Reclamă
PARTENERI
icon