Ce efecte are lipsa de somn asupra organismului. La ce riscuri te expui dacă nu dormi destul

Oana Antonescu
Oana Antonescu
Publicat: 7 noiembrie 2023, 07:09

Somnolența și problemele de concentrare de peste zi sunt cele mai mici consecințe ale nopților nedormite. Pe termen lung, lipsa de somn poate afecta imunitatea, echilibrul hormonal și chiar sănătatea mintală. Află mai multe despre urmările pe care odihna insuficientă le are asupra sănătății.

Reclamă

Somnul este o nevoie fiziologică de bază, la fel de importantă precum apa și mâncarea. Privarea de somn are consecințe imediate asupra sănătății, dar și pe termen lung dacă problema persistă. 

Se consideră că un adult are nevoie de cel puțin 7 ore de somn în fiecare noapte, potrivit National Sleep Foundation. Copiii și adolescenții au nevoie de mai mult de atât. Dar este important nu doar numărul de ore de somn, ci și cât de odihnitor este acel somn. De exemplu, o persoană care doarme 8 ore, dar care se trezește de multe ori pe noapte și are un somn fragmentat nu se va simți odihnită a doua zi. 

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Ce efecte imediate are lipsa de somn

O singură noapte de somn puțin sau neodihnitor este suficientă pentru a resimți somnolență excesivă pe timpul zilei. Poți avea dificultăți în a rămâne treaz, iar acest lucru te poate face să adormi câte puțin pe parcursul zilei. Aceste momente, în care o persoană adoarme pentru câteva secunde, sunt cunoscute sub numele de microsomn.

Lipsa de somn îți afectează în mai multe moduri starea și funcționarea diurnă. În funcție de gradul de privare de somn, te poți confrunta cu:

Reclamă
  • probleme de atenție și concentrare;
  • gândire mai lentă;
  • probleme de memorie;
  • luarea unor decizii proaste sau riscante;
  • schimbări de dispoziție, cum ar fi anxietatea și irascibilitatea. 

Cu cât privarea de somn este mai îndelungată, cu atât manifestările ei sunt mai accentuate. În funcție de durată, se poate vorbi despre lipsă acută sau cronică de odihnă. Privarea de somn acută se referă la o perioadă scurtă, de obicei câteva zile sau mai puțin, în care o persoană se confruntă cu o reducere semnificativă a duratei somnului. Lipsa cronică de somn este definită ca fiind un somn redus care persistă timp de trei luni sau mai mult.

Ce urmări are lipsa de somn pe termen lung

Odihna insuficientă afectează nu doar calitatea vieții, ci și sănătatea generală a organismului. Ea poate avea consecințe fatale, atât directe, cât și indirecte, prin bolile severe pe care le favorizează. De exemplu, oboseala cauzată de lipsa de somn crește riscul de accidente de muncă și rutiere, deoarece afectează coordonarea și timpul de reacție. Șoferii pot avea momente de microsomn la volan, iar acestea pun viața în pericol. 

Reclamă

Privarea cronică de somn poate contribui la numeroase de probleme de sănătate fizică și mintală. Odihna joacă un rol crucial în funcționarea optimă a multor procese fiziologice. În timpul somnului, se reface sistemul nervos central, se repară țesuturile, se reglează hormonii și se restabilește energia necesară pentru activitățile zilnice. 

Bolile cauzate de somnul insuficient

Iată la ce probleme de sănătate poate duce lipsa de somn:

  • Boli cardiovasculare. Studiile au identificat o asociere puternică între deficitul de somn și problemele cardiovasculare, inclusiv tensiune arterială crescută, boală coronariană, infarct miocardic și accident vascular cerebral;
  • Diabet. Somnul insuficient afectează capacitatea corpului de a regla zahărul din sânge, crescând riscul de boli metabolice precum diabetul zaharat;
  • Obezitate. Cercetările au arătat că oamenii tind să consume mai multe calorii și carbohidrați atunci când nu dorm suficient, ceea ce face dificilă menținerea unei greutăți sănătoase;
  • Imunitate scăzută. Privarea de somn afectează funcția imunitară, ducând inclusiv la o scădere a eficienței vaccinurilor administrate, potrivit unor studii;
  • Dezechilibre hormonale. În timpul somnului, organismul produce și reglează nivelul unor hormoni importanți. În consecință, lipsa de somn poate cauza probleme hormonale;
  • Dureri. Persoanele care nu se odihnesc suficient au un risc mai mare de a dezvolta dureri sau de a suferi o agravare a durerilor existente. Durerea poate cauza și mai multe treziri peste noapte, ceea ce creează un cerc vicios;
  • Tulburări mintale. Somnul și sănătatea mintală sunt strâns legate. Somnul insuficient sau neodihnitor a fost asociat în studii cu afecțiuni precum depresia, anxietatea și tulburarea bipolară.

Pentru că privarea cronică de somn poate avea efecte negative grave asupra multor funcții ale organismului, nu este de mirare că studiile au identificat o  legătură între somnul insuficient și un risc mai mare de deces prematur. Tratarea problemelor de somn poate ajuta la reducerea acestui risc.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Alimente care îți pot afecta somnul. De ce te pot face să rămâi treaz noaptea
Alimente care îți pot afecta somnul. De ce te pot face să rămâi treaz noaptea
Alimente care îți pot afecta somnul. De ce te pot face să rămâi treaz noaptea
5 suplimente pentru sindromul metabolic pe care ar trebui să le eviți
5 suplimente pentru sindromul metabolic pe care ar trebui să le eviți
5 suplimente pentru sindromul metabolic pe care ar trebui să le eviți
Remedii pentru insomnie. Ce soluții naturiste poți încerca înainte de a trece la medicamente
Remedii pentru insomnie. Ce soluții naturiste poți încerca înainte de a trece la medicamente
Remedii pentru insomnie. Ce soluții naturiste poți încerca înainte de a trece la medicamente
Reclamă
PARTENERI
icon