Suplimente care pot fi toxice dacă le consumi în exces. De ce este important să ai grijă la cantitate

Simina Dragut
Simina Dragut
Publicat: 5 aprilie 2024, 07:16

În cazul anumitor substanțe nutritive este indicat să eviți să depășești doza zilnică. Dacă încalci această recomandare pe termen lung, acestea îți pot cauza probleme de sănătate. Află la ce suplimente care pot fi toxice dacă le consumi în exces să fii atent.

Reclamă

Mineralele și vitaminele, denumite și micronutrienți, au un rol esențial în cantități mici. Acestea susțin funcțiile celulare și moleculare în corp. Suplimentele alimentare te pot ajuta să scapi în scurt timp de deficiențe și să-ți asiguri aportul necesar de nutrienți.

Suplimente care pot fi toxice dacă le consumi în exces

Consumul de doze foarte mari de micronutrienți pe termen lung, se face doar cu prescripție și supraveghere medicală. Dacă organismul tău le asimilează în exces, acestea pot provoca simptome de intoxicație și probleme de sănătate.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Majoritatea vitaminelor esențiale sunt solubile în apă, conform Eating Well. Excepție fac vitaminele A, D, E și K, fiind solubile în grăsimi. Corpul folosește vitaminele solubile în apă când le digeră, iar, de regulă, nu rămân în corp pentru perioade lungi de timp. Orice susbtanță ingerată în exces se excretă prin urină.

Luarea unor doze mari de suplimente solubile în grăsimi are un potențial mai crescut de a provoca efecte toxice. Cu toate acestea, dozele depășite în cazul anumitor substanțe nutritive solubile în apă pot cauza hipervitaminoză, mai exact o toxicitate.

Reclamă

Efectele secundare ale acestor suplimente care pot fi toxice dacă le consumi în exces depind de: suplimentul luat, doză și durată. Dacă iei alte vitamine, minerale sau medicamente sau dacă suferi de orice afecțiune de sănătate poate influența aceste efecte. Acestea variază de la simptome ușoare, cum ar fi dureri de cap, până la cazurile cele mai severe, care pot provoca decesul.

Fier

Suplimentarea cu doze mari poate crește riscul de: senzație de greață, dureri abdominale, constipație, diaree și vărsături. De asemenea, aportul pe termen scurt de doze mult prea mari poate cauza necroză intestinală, mai ales atunci când nu este obținut din alimente.

Calciu

Excesul de calciu poate crește riscul de apariție a întăririi arterelor, aterosclerozei și bolilor de inimă, potrivit Everyday Health. În plus, persoanele care obțin calciu prin intermediul dietei au un risc mai scăzut de a dezvolta ateroscleroză decât cele care îl iau din suplimente.

Reclamă

Vitamina A

Printre aceste suplimente care pot fi toxice dacă le consumi în exces se numără cele cu vitamina A. Prea multă vitamina A preformată poate provoca: senzație de greață, amețeli, dureri de cap, vedere încețoșată, dureri musculare și probleme de coordonare. În cazuri severe, poate induce comă și moarte.

Când este utilizată în timpul sarcinii, prea multă vitamina A poate cauza malformații congenitale. De asemenea, excesul de beta-caroten îți poate îngălbeni pielea și poate crește riscul de a dezvolta cancer la plămâni.

Vitamina B6

Excesul de vitamina B6 poate cauza neuropatie senzorială, caracterizată prin amorțeală și senzație de furnicături în mâini și picioare. De obicei, aceasta dispare dacă administrarea suplimentului este oprită. Alte efecte potențiale ale consumului excesiv pe termen lung includ creșterea sensibilității la soare, cu simptome precum senzația de greață și arsurile la stomac.

Vitamina D

Deoarece vitamina D este solubilă în grăsimi, consumul în exces pentru perioade lungi de timp poate provoca toxicitate. Acest lucru se întâmplă rar, de obicei în cazul administrării de suplimente. Nivelurile foarte ridicate de vitamina D pot induce: slăbiciune musculară, confuzie, durere, deshidratare, pietre la rinichi, greață, hipercalcemie, vărsături, pierdere a apetitului, urinare în exces și senzație de sete.

Din acest motiv, se recomandă să menții un nivel adecvat de vitamina D în organism. De asemenea, nu există un moment optim din zi pentru a o asimila.

Vitamina E

Prea multă vitamina E poate crește riscul de sângerare prin reducerea capacității sângelui de a se coagula, ceea ce poate favoriza riscul de hemoragie. Se recomandă mare atenție la administrare în cazul persoanelor care iau medicamente pentru subțierea sângelui, cum ar fi warfarină.

Zinc

Printre aceste suplimente care pot fi toxice dacă le consumi în exces se regăsesc și cele cu zinc. Consumul în exces de zinc poate avea efecte adverse, precum un risc crescut de a dezvolta cancer de prostată, febră, frisoane și dureri de cap. Suplimentarea pe termen lung cu zinc poate duce la o deficiență de cupru.

Vitamina K

Persoanele care iau anumite medicamente, cum ar fi diluanți de sânge, nu este indicat să suplimenteze dieta cu vitamina K. În unele cazuri, dozele prea mari de vitamina K ar putea declanșa reacții alergice și un potențial de afectare a ficatului.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Ce alimente să incluzi într-o dietă fără gluten. Cum le poți consuma
Ce alimente să incluzi într-o dietă fără gluten. Cum le poți consuma
Ce alimente să incluzi într-o dietă fără gluten. Cum le poți consuma
articol cu video
Măsuri alimentare care îmbunătățesc sănătatea bărbaților. Ce influențează secreția de testosteron
Măsuri alimentare care îmbunătățesc sănătatea bărbaților. Ce influențează secreția de testosteron
Măsuri alimentare care îmbunătățesc sănătatea bărbaților. Ce influențează secreția de testosteron
Fructele care contribuie la menținerea sănătății creierului. Ce efecte au asupra organismului tău
Fructele care contribuie la menținerea sănătății creierului. Ce efecte au asupra organismului tău
Fructele care contribuie la menținerea sănătății creierului. Ce efecte au asupra organismului tău
Reclamă
PARTENERI
icon