Cele mai bune 5 suplimente care te scapă de balonare rapid 

Oana Antonescu
Oana Antonescu
Publicat: 7 decembrie 2023, 06:13

De la dureri abdominale și până la umflarea vizibilă a abdomenului, acumularea de gaze în intestine poate crea multe neplăceri. Află care sunt cele mai bune suplimente care te scapă de balonare rapid și reduc imediat disconfortul abdominal. 

Reclamă

Cel puțin ocazional, cu toții ne-am confruntat cu senzația neplăcută și, uneori, dureroasă de balonare. Când gazele de fermentație se acumulează în intestine, abdomenul se simte plin, întărit și umflat. 

Denumită medical meteorism abdominal, balonarea provoacă un disconfort abdominal de intensitate variabilă – de la o senzație de presiune și până la durere abdominală puternică. Te poți confrunta și cu alte simptome deranjante, cum ar fi:

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ
  • zgomote intestinale (bolboroseli);
  • flatulență excesivă;
  • eructații frecvente;
  • senzație de plinătate rapidă;
  • reflux gastroesofagian. 

Ce cauzează balonarea

De la anumite obiceiuri alimentare și până la anumite probleme medicale, cauzele balonării sunt variate. Unele dintre cele mai comune includ:

Reclamă
  • consumul de alimente sau băuturi care favorizează acumularea de gaze de fermentație în stomac, cum sunt leguminoasele (fasolea, mazărea), legumele crucifere (varza, broccoli, conopida), alimentele bogate în fibre, alimentele grase, lactatele și băuturile carbogazoase;
  • înghițirea excesivă de aer în timpul mesei, cum se întâmplă atunci când mâncăm pe fugă;
  • constipația;
  • sindromul intestinului iritabil;
  • bolile inflamatorii intestinale (boala Crohn și colita ulcerativă);
  • intoleranțele alimentare;
  • stresul și anxietatea.

Dacă balonarea devine persistentă sau este însoțită de alte simptome cum ar fi febra sau voma, este recomandat să consulți un medic pentru evaluare și diagnostic.

Suplimente care te scapă de balonare rapid 

Pentru a evita pe cât posibil balonarea, ar trebui să urmezi o dietă echilibrată, să reduci stresul și să tratezi tulburările intestinale dacă acestea sunt cauza problemei. 

Reclamă

Dacă ești în căutarea unor remedii cu efect imediat, există câteva suplimente alimentare la care poți apela. Însă, înainte de lua orice supliment, consultă un medic pentru a te asigura că sunt potrivite pentru tine și că nu interacționează cu alte tratamente pe care le urmezi sau cu bolile asociate. 

Iată cele mai bune suplimente care te scapă rapid de balonare și de simptomele sale asociate:

1. Ghimbirul

Consumat sub formă de rădăcină, pudră sau capsule, ghimbirul este folosit din cele mai vechi timpuri ca remediu pentru problemele digestive de orice fel, iar studiile moderne în confirmă eficiența. 

Rădăcina de ghimbir stimulează secreția enzimelor digestive, are proprietăți antiinflamatoare și ajută la relaxarea musculaturii tractului gastrointestinal. Prin aceste efecte, ghimbirul contribuie la reducerea gazelor și atenuarea durerilor abdominale.

Ghimbirul accelerează viteza de golire a stomacului la persoanele care se confruntă cu indigestie, iar acest efect poate contribui la reducerea balonării, potrivit unui studiu. De asemenea, acest remediu natural poate reduce distensia abdominale, susține o altă cercetare.

În plus, un studiu efectuat pe șoareci de laborator a constatat că ghimbirul a îmbunătățit semnificativ simptomele sindromului de colon iritabil prin reducerea inflamației în tractul gastrointestinal.

2. Enzimele digestive te scapă de balonare rapid

Enzimele digestive sunt un tip de proteine produse de organism pentru a descompune substanțele nutritive din alimente în compuși mai mici. Uneori, organismul tău nu produce suficiente enzime, așa că administrarea lor sub formă de suplimente poate ajuta la reducerea excesului de gaze și durerii abdominale asociate.

În cadrul unui studiu de mici dimensiuni, enzimele digestive au fost la fel de eficiente ca un medicament prescris uzual ca tratament al tulburărilor gastrointestinale. Un alt studiu, care a inclus 40 de persoane, a arătat că enzimele digestive au redus semnificativ mai multe simptome ale indigestiei, inclusiv balonarea.

La persoanele cu intoleranță la lactoză, sunt eficiente anumite enzime digestive, cum ar fi lactaza. Intoleranța la lactoză este una dintre cauzele frecvente ale balonării, gazelor intestinale și durerilor de stomac. 

3. Uleiul de mentă

Un alt remediu eficient în combaterea balonării este uleiul de mentă. Mentolul, compusul activ din uleiul de mentă, are un efect relaxant asupra mușchilor netezi ai intestinelor și poate suprima spasmele musculare intestinale care contribuie la acumularea de gaze și balonare, susțin cercetările științifice.

O revizuire a 12 studii a constatat că uleiul de mentă a fost bine tolerat și a redus simptomele sindromului de intestin iritabil, spre deosebire de un placebo. Un alt studiu, care a inclus 72 de persoane cu acest sindrom, a arătat că administrarea de ulei de mentă de trei ori pe zi a redus cu 40% intensitatea simptomelor după 4 săptămâni de administrare. 

Poți consuma ulei de mentă adăugând câteva picături în apă sau într-un ceai. 

4. Remedii care te scapă de balonare rapid: uleiul de scorțișoară 

În medicina tradițională, uleiul de scorțișoară este folosit ca remediu pentru o varietate de afecțiuni digestive, inclusiv pentru balonare. Scorțișoara conține compuși antiinflamatori, iar cercetările de laborator susțin că aceștia pot reduce markerii inflamatori din colită, una dintre cauzele balonării. 

Un studiu a arătat că administrarea unei capsule cu ulei de scorțișoară în fiecare zi, pe o perioadă de 6 săptămâni, poate reduce semnificativ disconfortul abdominal. 

Uleiul esențial de scorțișoară este foarte concentrat ș poate fi iritant pentru stomac și mucoasa bucală. De aceea, trebuie să-l diluezi într-un lichid. În general, se recomandă în doze de 3-5 picături. Asigură-te că utilizezi un ulei de scorțișoară care este destinat consumului intern și este etichetat ca fiind sigur pentru ingestie.

5. Probioticele

Probioticele nu sunt un remediu rapid pentru balonare și gaze intestinale, dar pot fi o soluție foarte eficientă pe termen lung. Disponibile atât din surse alimentare, cât și sub formă de suplimente, probioticele poate ajuta la susținerea sănătății intestinale. Ele mențin un echilibru al bacteriilor intestinale și susțin digestia. 

Probioticele pot ajuta la descompunerea alimentelor, contribuind astfel la prevenirea acumulării de gaze rezultate din fermentarea și descompunerea incompletă a alimentelor. De asemenea, pot ajuta la descompunerea carbohidraților fermentabili în tractul digestiv, precum oligozaharidele, fructoza și sorbitolul. Aceste substanțe provoacă gaze la unele persoane.

Conform unei revizuiri ample a 70 de studii, probioticele pot atenua balonarea la unele persoane cu sindromul intestinului iritabil. Alte studii au arătat că ele ar putea, de asemenea, să ajute în tratamentul altor probleme digestive, cum ar fi diareea și colita ulcerativă. 

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Alimente cu proprietăți antibacteriene. Cum îți pot proteja organismul
Alimente cu proprietăți antibacteriene. Cum îți pot proteja organismul
Alimente cu proprietăți antibacteriene. Cum îți pot proteja organismul
Ceaiuri pentru congestie nazală. Cum îți pot îmbunătăți respirația
Ceaiuri pentru congestie nazală. Cum îți pot îmbunătăți respirația
Ceaiuri pentru congestie nazală. Cum îți pot îmbunătăți respirația
Ceaiuri pentru sănătatea ficatului. Ce efecte benefice pot avea asupra acestui organ
Ceaiuri pentru sănătatea ficatului. Ce efecte benefice pot avea asupra acestui organ
Ceaiuri pentru sănătatea ficatului. Ce efecte benefice pot avea asupra acestui organ
Reclamă
PARTENERI
icon