Cât de sănătoasă este cafeaua: beneficii și riscuri pentru organism

Simina Dragut
Simina Dragut
Publicat: 20 martie 2024, 06:41

Cafeaua este una dintre băuturile simple pe care le poți consuma dimineața. Aceasta poate oferi o sursă naturală de: antioxidanți, magneziu și fosfor. Află cât de sănătoasă este cafeaua și cum îți poate influența funcționarea organismului.

Reclamă

În funcție de modul în care o prepari, cafeaua poate avea efecte benefice asupra sănătății. Însă, poate favoriza unele riscuri dacă o consumi în exces sau suferi de anumite afecțiuni cronice.

Cât de sănătoasă este cafeaua

Consumul moderat de cafea la persoanele sănătoase nu prezintă un risc semnificativ pentru sănătate și poate fi benefic. De obicei, se recomandă să bei maximum 3 cești cu cafea zilnic, potrivit Eating Well.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Totuși, nutriția personalizată poate avea un rol important. Modul în care cofeina afectează oamenii în mod individual poate fi diferit de la o persoană la alta. Dacă ai o sensibilitate la cofeină, evită să bei mai mult de o ceașcă pe zi.

Stimulează motilitatea colonului

Consumul de cafea stimulează motilitatea colonului, mișcarea produsă în tractul gastro-intestinal. Cafeaua susține mișcarea intestinală în rândul a aproximativ o treime din populație, datorită acestei stimulări a motilității colonului.

Reclamă

Oferă mai multă energie

Dacă te întrebi cât de sănătoasă este cafeaua, află că boabele de cafea conțin cofeină. Acest stimulent natural îți poate oferi senzația că ai mai multă energie pe parcursul zilei. Compusul stimulează sistemul nervos central și ajută oamenii să simtă că au mai multă putere.

Reduce riscul de a dezvolta boala Alzheimer

Alături de cofeină, cafeaua conține o serie de compuși polifenoli bioactivi. Aceștia pot susține anumite aspecte ale sănătății, inclusiv funcționarea creierului. Consumul de cafea poate fi corelat cu un risc scăzut de a dezvolta unele afecțiuni neurodegenerative, inclusiv: boala Alzheimer, boala Parkinson și demența. De asemenea, poate scădea riscul de apariție a bolilor cardiovasculare.

Îmbunătățește funcția tiroidiană

Dacă vrei să știi cât de sănătoasă este cafeaua, gândește-te că ar putea fi o potențială asociere între aportul moderat de cofeină și îmbunătățirea funcției tiroidiene în rândul persoanelor cu tulburări metabolice. Aportul zilnic de cofeină se asociază cu un nivel sănătos al hormonilor care stimulează tiroida.

Reclamă

Poate proteja ficatul

Consumul de cafea are efecte benefice asupra ficatului, inclusiv reducerea riscului de deces cauzat de ciroza hepatică, scăderea nivelurilor dăunătoare ale enzimelor hepatice și limitarea cicatricilor hepatice la persoanele care au hepatită C, conform Rush.

Poate cauza complicații pe durata sarcinii

Când vrei să știi cât de sănătoasă este cafeaua, ia în considerare că și în cantități reduse, cofeina poate ridica anumite riscuri pentru sănătate. Aportul de cofeină în timpul sarcinii se asociază cu un risc crescut de avort spontan, moarte a fătului înainte de naștere, greutate mică la naștere sau leucemie acută în copilărie.

Crește riscul de apariție a fracturilor

Consumul de cafea poate avea efecte negative asupra sănătății oaselor. Mai mult, poate exista o relație de dependență între consumul de cafea și incidența fracturilor de șold. Astfel, cu cât consumi mai multă cafea, cu atât ar putea favoriza riscul de apariție a unei fracturi.

Poate crește nivelul de anxietate

Consumul excesiv de cofeină se asociază cu un risc crescut de a experimenta anxietate și alte probleme mintale. Aportul mai mare de cafeină poate avea ca rezultat: anxietate, tulburări de somn și apetit redus. De asemenea, anxietatea poate apărea ca efect secundar al anumitor medicamente sau ca o consecință a consumului de alcool sau a unor substanțe interzise.

Poate provoca dependență

Dacă vrei să știi cât de sănătoasă este cafeaua, amintește-ți că acea cofeină prezentă în cafea poate fi folosită ca medicament stimulator. Persoanele care beau în mod obișnuit cofeină, pot dezvolta o dependență fizică sau emoțională de aceasta. Acest lucru se poate întâmpla indiferent de sursa de unde o iei: cafea, ceai sau altă băutură.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
articol cu video
De ce este cafeaua un iritant al vezicii urinare. Potențialele efecte adverse asupra persoanelor cu predispoziție
De ce este cafeaua un iritant al vezicii urinare. Potențialele efecte adverse asupra persoanelor cu predispoziție
De ce este cafeaua un iritant al vezicii urinare. Potențialele efecte adverse asupra persoanelor cu predispoziție
Alimentele care nu conțin lactoză. Ce poți consuma dacă suferi de intoleranță
Alimentele care nu conțin lactoză. Ce poți consuma dacă suferi de intoleranță
Alimentele care nu conțin lactoză. Ce poți consuma dacă suferi de intoleranță
Efectele consumului excesiv de fibre. Ce impact pot avea asupra sănătății
Efectele consumului excesiv de fibre. Ce impact pot avea asupra sănătății
Efectele consumului excesiv de fibre. Ce impact pot avea asupra sănătății
Reclamă
PARTENERI
icon