Semne ale deficienței de vitamina C. Cum le poți identifica

Simina Dragut
Simina Dragut
Publicat: 23 octombrie 2023, 07:51

Vitamina C, denumită și acid ascorbic, are un rol esențial în: formarea, dezvoltarea și vindecarea organismului. Aceasta are efecte la nivelul: oaselor, pielii și țesutului conjunctiv. Lipsa unor cantități adecvate ale acestui nutrient poate cauza simptome serioase și, în unele cazuri mai severe, afecțiuni medicale. Află la ce semne ale deficienței de vitamina C este indicat să fii atent.

Reclamă

Vitamina C asigură un rol esențial pentru funcționarea normală a vaselor de sânge. Sprijină sănătatea dinților și gingiilor și susține absorbția fierului în organism, acesta fiind necesar pentru a produce globule roșii. Mai mult, vitamina C contribuie la vindecarea arsurilor și rănilor.

Semne ale deficienței de vitamina C

Vitamina C funcționează ca antioxidant, potrivit MSD Manual. Aceasta protejează celulele împotriva efectelor nocive cauzate de radicalii liberi, substanțe care stau la baza stresului oxidativ.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Deficitul de vitamina C poate fi prevenit prin consumul de cantități adecvate de fructe și legume proaspete sau prin administrarea de suplimente zilnice bogate în vitamina C. În cazul în care vrei să faci schimbări importante în dietă, se recomandă să ceri sfatul unui medic.

Imunitate slăbită

Deoarece vitamina C are mai multe funcții asociate sistemului imunitar, deficiențele acesteia cresc șansele de a te îmbolnăvi și îți îngreunează procesul de vindecare. De asemenea, vitamina C te poate proteja împotriva unor boli precum pneumonia și infecțiile vezicii urinare. Poate reduce riscul de a dezvolta boli de inimă și unele tipuri de cancer.

Reclamă

Vindecarea lentă a rănilor

Printre aceste semne ale deficienței de vitamina C se numără vindecarea lentă a rănilor. Atunci când suferi o rană, vitamina C are un rol major în procesul de vindecare. Corpul tău are nevoie de aceasta pentru a produce colagen, o proteină importantă pentru fiecare etapă de vindecare a pielii. Vitamina C susține funcționarea celulelor numite neutrofile, un tip de celule albe din sânge care luptă împotriva infecțiilor.

Afectarea vederii

Degenerescența maculară legată de vârstă se poate agrava mai repede din cauza lipsei de vitamina C și alte substanțe nutritive. Un aport corespunzător de vitamina C, obținut din alimente ar putea ajuta la prevenirea cataractei.

De asemenea, pentru a-ți proteja vederea, evită să privești un ecran în întuneric. Lumina albastră emanată de acesta poate leza retina ochiului.

Reclamă

Sângerări

Vitamina C poate contribui la oprirea sângerării nasului și gingiilor și la prevenirea vânătăilor. Vitamina C îți poate menține sănătatea vaselor de sânge, poate contribui la coagularea sângelui și poate încuraja producția de colagen. Colagenul are un rol esențial în susținerea sănătății dinților și gingiilor.

Oboseală și iritabilitate

Persoanele cu semne ale deficienței de vitamina C în organism au tendința de a simți mai frecvent stări de iritabilitate și oboseală. În această situație, suplimentele cu vitamina C pot reduce aceste simptome pe tot parcursul zilei.

Creștere nedorită în greutate

Nivelurile scăzute de vitamina C se asociază cu cantități mai mari de grăsime corporală, în special în cazul grăsimii de pe abdomen. Această vitamină poate avea un rol major în arderea grăsimilor din organism pentru a obține energie.

Piele uscată și ridată

Persoanele care consumă o dietă săracă în vitamina C pot avea o piele mai uscată și mai ridată, conform WebMD. Vitamina C funcționează ca un antioxidant și poate contribui la protejarea pielii împotriva radicalilor liberi. Aceștia pot descompune: uleiurile, proteinele și chiar ADN-ul, fiind printre aceste semne ale deficienței de vitamina C.

Scorbut

Deficiențele severe de vitamina C sunt foarte rare, iar în aceste situații se poate instala scorbutul. Printre simptomele scorbutului, se regăsesc: dinți slăbiți, unghii crăpate, dureri articulare și oase fragile. Odată cu creșterea aportului de vitamina C, simptomele încep să se amelioreze în decurs de o zi și, de obicei, se vindecă pe parcursul a 3 luni.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Alimente care ameliorează crampele musculare. Impactul pozitiv asupra acestor simptome
Alimente care ameliorează crampele musculare. Impactul pozitiv asupra acestor simptome
Alimente care ameliorează crampele musculare. Impactul pozitiv asupra acestor simptome
Ceaiurile cu cea mai multă cofeină. Ce modificări pot produce în organism
Ceaiurile cu cea mai multă cofeină. Ce modificări pot produce în organism
Ceaiurile cu cea mai multă cofeină. Ce modificări pot produce în organism
Surse de vitamina D pentru vegetarieni. De ce pot fi incluse în dietă
Surse de vitamina D pentru vegetarieni. De ce pot fi incluse în dietă
Surse de vitamina D pentru vegetarieni. De ce pot fi incluse în dietă
Reclamă
PARTENERI
icon