De ce apar cârcei la picioare noaptea, în timpul somnului

Oana Antonescu
Oana Antonescu
Publicat: 7 aprilie 2024, 08:37

Cârceii la picioare apar mai frecvent pe timpul nopții, iar trezirile repetate pot să provoace tulburări de somn și chiar insomnii. Poziția în care dormi nu este singurul motiv pentru care te confrunți cu aceste crampe musculare foarte dureroase în toiul nopții. Află de ce apar cârcei la picioare noaptea și ce să faci când ți se pune un cârcel.

Reclamă

Cârceii sunt contracții musculare involuntare ale mușchilor. De obicei, apar la nivelul gambei, în talpă și pe pulpa piciorului, dar orice mușchi poate fi afectat. Un cârcel poate dura între câteva secunde și câteva minute, iar intensitatea durerii este de obicei severă. 

De ce apar cârcei la picioare noaptea

De multe ori, aceste crampe musculare sunt atât de puternice, încât afectează mobilitatea pentru o perioadă. După ce dispar, mușchiul poate rămâne dureros timp de câteva ore sau chiar zile. 

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

În 3 cazuri din 4, cârceii apar pe timpul nopții, potrivit statisticilor publicate de centrul medical academic Cleveland Clinic, din SUA. Până la 60% dintre adulți și 40% dintre copii și adolescenți se confruntă cu această problemă noaptea. Iată de ce apar cârcei la picioare noaptea.

Înaintarea în vârstă 

Ocazional, cu toții avem cârcei nocturni, dar vârstnicii sunt mai predispuși la ei, fiindcă riscul crește odată cu îmbătrânirea. La fiecare două luni, 33% dintre persoanele cu vârsta peste 60 de ani se confruntă cu cel puțin un cârcel pe timpul nopții.  

Reclamă

Începând cu vârsta de 30 de ani, cantitatea de țesut muscular se reduce treptat, fenomen numit sarcopenie. Pierderea progresivă a masei musculare face ca mușchii să fie suprasolicitați mai ușor în timpul eforturilor fizice și susceptibilitatea la spasme musculare să crească. 

Poziția de somn

Orice poziție de somn care implică încordarea sau îndoirea excesivă a picioarelor tensionează mușchii și poate crește riscul de a suferi cârcei. 

Evită să dormi cu picioarele încrucișate sau pe spate, cu picioarele perfect întinse. Acestea trebuie îndoite ușor pentru a favoriza relaxarea musculară. Și poziția fetală, care implică strângerea picioarelor la piept, poate duce la încordarea mușchilor și la creșterea riscului de a experimenta cârcei.

Reclamă

Dacă te confrunți frecvent cu cârcei nocturni, încearcă să-ți controlezi pozițiile de somn pentru a reduce disconfortul și tensiunea musculară la nivelul picioarelor.

Oboseala musculară

Dacă ai fost foarte activ fizic pe timpul zilei sau ai stat mult în picioare, mușchii pot fi obosiți și predispuși la contracții involuntare. Exercițiile intense și activitățile fizice prelungite pot să producă microleziuni (rupturi) ale fibrelor musculare. Aceste leziuni pot declanșa reacții inflamatorii care se manifestă prin durere (febră musculară), dar și prin spasme musculare.

În timpul exercițiilor fizice intense, mușchii generează o cantitate mare de metaboliți, cum ar fi acidul lactic. Acești metaboliți se acumulează și pot irita fibrele musculare, ceea ce declanșează uneori  și contracții musculare involuntare.

Deshidratarea

Apa face posibil transportul electroliților în corp cum sunt sodiul, potasiul, magneziul și calciul. Deshidratarea duce la pierderea unor cantități semnificative de electroliți prin transpirație și urină. 

Electroliții sunt esențiali pentru funcționarea optimă a mușchilor. Dezechilibrul lor poate duce la hiperexcitabilitate musculară și crește riscul de apariție a crampelor musculare dureroase. Pe timp de noapte, când corpul este în repaus, acest dezechilibru poate fi mai evident.

„Dacă transpiri excesiv sau ești deshidratat, asigură-te că bei mai multe lichide, preferabil cu niște electroliți”, recomandă Sara Austin, profesor asociat de neurologie la Dell Medical School, din cadrul University of Texas at Austin, într-un interviu pentru Fox News Digital. De asemenea, este membră a Academiei Americane de Neurologie.

Sindromul picioarelor neliniștite

Persoanele care suferă de sindromul picioarelor neliniștite enumeră crampele musculare printre simptomele afecțiunii. Sindromul picioarelor neliniștite se caracterizează printr-o nevoie imperioasă a celor afectați de a-și mișca picioarele din cauza unei senzații de disconfort. Aceste mișcări frecvente duc adesea la oboseală musculară, care crește riscul de apariție a cârceilor.

Nevoia necontrolată de a-ți mișca picioarele se instalează mai ales seara și noaptea, ceea ce poate explica apariția în paralel a cârceilor la picioare. 

„Dacă simți în mod constant că te trezești după ce ai dormit câteva ore și ai simptome la picioare – crampe, furnicături, arsuri, dureri – care se atenuează prin ridicarea din pat și mers, este posibil să ai sindromul picioarelor neliniștite”, spune profesorul Sara Austin. 

Există multe alte afecțiuni asociate cu apariția cârceilor la picioare, însă aceștia apar nu doar noaptea, ci și ziua. Hipotiroidismul, diabetul zaharat de tip 1 și 2, boala arterială periferică, neuropatia periferică, bolile hepatice, anemia, insuficiența renală acută, hipocalcemia, scleroza multiplă și boala Parkinson se numără printre cauzele contracțiilor musculare dureroase. 

Ce să faci când ți se pune un cârcel

Pentru a reduce durata și severitatea unui cârcel, poți încerca unele soluții imediate, cum ar fi:

  • Masează ușor zona afectată pentru a relaxa mușchiul tensionat;
  • Aplică o compresă caldă pe zona dureroasă. Căldura stimulează circulația sângelui și poate ajuta la relaxarea mușchilor contractați;
  • Încearcă stretchingul. Din poziție orizontală, întinde piciorul afectat și trage vârfurile degetelor spre tibie;
  • Ridică-te din pat și plimbă-te prin cameră scuturând piciorul afectat sau mergi pe călcâie. 

Pentru a preveni cârceii la picioare pe timpul nopții, asigură-te că bei suficientă apă pe parcursul zilei. De asemenea, evită statul prelungit în picioare, dar și pozițiile vicioase care produc contracturi musculare. Pentru a preveni oboseala musculară, dozează intensitatea exercițiilor fizice din timpul zilei.

Dacă observi că ai doi-trei cârcei în fiecare noapte timp de săptămâni sau luni, ar trebui să consulți un neurolog pentru a investiga și trata corect cauza lor. Consultă un medic și în situația în care cârceii sunt asociați cu o senzație de slăbiciune în extremități sau cu probleme la mers. 

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Mitul celor 10.000 de pași zilnici a fost demontat. De câți ai nevoie, de fapt, pentru a-ți menține sănătatea
Mitul celor 10.000 de pași zilnici a fost demontat. De câți ai nevoie, de fapt, pentru a-ți menține sănătatea
Mitul celor 10.000 de pași zilnici a fost demontat. De câți ai nevoie, de fapt, pentru a-ți menține sănătatea
Activități fizice pentru sănătatea mintală. De ce îți pot îmbunătăți starea emoțională
Activități fizice pentru sănătatea mintală. De ce îți pot îmbunătăți starea emoțională
Activități fizice pentru sănătatea mintală. De ce îți pot îmbunătăți starea emoțională
Exerciții pentru sănătatea oaselor. Cum îți pot susține sistemul osos
Exerciții pentru sănătatea oaselor. Cum îți pot susține sistemul osos
Exerciții pentru sănătatea oaselor. Cum îți pot susține sistemul osos
Reclamă
PARTENERI
icon