Cum să îți antrenezi creierul pentru a preveni apariția demenței

MediCOOL.ro
MediCOOL.ro
Publicat: 23 mai 2023, 06:19

Cercetătorii au descoperit că un anumit tip de antrenament cerebral reduce riscul de demență la persoanele în vârstă, fără probleme de sănătate, cu până la 29%. Antrenamentul, numit „viteza de procesare”, este conceput pentru a îmbunătăți viteza și acuratețea atenției vizuale a unei persoane. Uite cum să îți antrenezi creierul pentru a preveni apariția demenței.

Reclamă

Descoperirile provin dintr-un studiu clinic realizat pe o perioadă de 10 ani. Acesta a fost numit Advanced Cognitive Training for Independent and Vital Elderly (ACTIVE). Studiul a fost conceput pentru a testa efectele diferitelor programe de antrenament cognitiv asupra incidenței declinului cognitiv și a demenței.

Cum să îți antrenezi creierul pentru a preveni demența

Peste 2.800 de adulți în vârstă (vârsta medie 73,6 ani), sănătoși, au fost repartizați aleatoriu. Ei au fost organizați în trei grupuri de antrenament cerebral:

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ
  • un grup a primit antrenament personal privind abilitățile de memorie verbală;
  • un grup a fost axat pe instruirea personală privind raționamentul și rezolvarea problemelor sau formarea pe computer privind viteza de procesare a atenției vizuale;
  • al treilea grup nu a primit niciun tip de antrenament cognitiv.

Participanții au finalizat zece sesiuni de antrenament de 60-75 de minute pe parcursul a 5-6 săptămâni. Unii dintre participanți au primit sesiuni de „amplificare” (până la 4 ore de antrenament suplimentar după 1 și 3 ani). Ulterior au avut parte de alte teste pentru verificarea capacităţilor cognitive şi funcţionale după 1, 2, 3, 5 și 10 ani.

Reclamă

Cum s-a desfăşurat studiul

La antrenamentul privind viteza de procesare, participantul identifică un obiect (de exemplu, un camion) în centrul ecranului unui computer. În același timp identifică o țintă la periferie (de exemplu, un semn rutier). Pe măsură ce participantul primește mai multe răspunsuri corecte, testul devine mai dificil. Îi sunt prezentate obiecte din ce în ce mai asemănătoare pentru o perioadă mai scurtă de timp. Acest tip de antrenament al creierului este disponibil online, sub forma unui exercițiu numit „Double Decision” în BrainHQ.

Rezultatele studiului  

După 10 ani, persoanele repartizate în grupul privind viteza de procesare au avut o incidență cu 29% mai mică a demenței decât persoanele care nu au primit nicio pregătire. Persoanele care au finalizat ședințele de „booster” au avut o scădere şi mai mare a incidenţei. Pentru fiecare sesiune suplimentară de antrenament a fost descoperit un risc cu 10% mai mic de demenţă.

Când un efect este mai mare datorită unui antrenament suplimentar, există mai multă încredere că tratamentul este eficient. În schimb, studiul a constatat că persoanele din grupurile de antrenament de memorie și raționament nu au avut o reducere semnificativă a riscului de demență.

Reclamă

E nevoie de studii suplimentare

Sunt necesare studii suplimentare pentru a investiga de ce antrenamentul cu viteza de procesare a fost protector, în timp ce alte tipuri de antrenament cerebral nu au dat rezultate, relatează alzdiscovery.org.

Rezultatele de asemenea vor trebui replicate, spun cercetătorii. E nevoie de ele pentru a spori siguranţa că efectele asupra prevenirii demenței sunt consistente și de încredere.

Mai multă pregătire a conferit o protecție mai mare în studiul ACTIVE. Cercetătorii testează în continuare cantitatea optimă de antrenament pentru prevenirea demenței. De asemenea, nu este cert dacă acest tip de antrenament este protector la persoanele care au deja cogniție afectată sau dacă îi va proteja pe tineri de declin cognitiv și demență multe decenii mai târziu.

Cercetătorii studiului ACTIVE au speculat că antrenamentul pentru viteza de procesare poate reduce riscul de demență prin îmbunătățirea capacității sau eficiența creierului sau prin promovarea sănătății țesutului cerebral. Imagistica creierului și alte tipuri de studii ar putea ajuta la clarificarea mecanismelor care stau la baza efectelor protectoare ale antrenamentului privind viteza de procesare.

Cu toate acestea, aceste descoperiri sugerează pentru prima dată că un antrenament asupra creierului poate reduce riscul de demență.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Obiceiuri pentru sănătatea inimii. Cum poți proteja acest organ
Obiceiuri pentru sănătatea inimii. Cum poți proteja acest organ
Obiceiuri pentru sănătatea inimii. Cum poți proteja acest organ
Ce să nu faci niciodată dimineața dacă vrei să ai energie ziua și un somn bun noaptea
Ce să nu faci niciodată dimineața dacă vrei să ai energie ziua și un somn bun noaptea
Ce să nu faci niciodată dimineața dacă vrei să ai energie ziua și un somn bun noaptea
Semne care pot indica boli pulmonare. Cum poți evalua sănătatea plămânilor
Semne care pot indica boli pulmonare. Cum poți evalua sănătatea plămânilor
Semne care pot indica boli pulmonare. Cum poți evalua sănătatea plămânilor
Reclamă
PARTENERI
icon