Ce rol are vitamina B5 în organism. De ce ai nevoie de acid pantotenic

Simina Dragut
Simina Dragut
Publicat: 10 martie 2024, 09:10

Vitamina B5, denumită și acid pantotenic, reprezintă una dintre cele mai importante substanțe nutritive. Aceasta face parte din complexul de vitamine B și este solubilă în apă, ceea ce înseamnă că nu poate fi depozitată în corpul uman. De aceea ai nevoie să o consumi zilnic. Află ce rol are vitamina B5 în organism.

Reclamă

Vitamina B5 este implicată în sintetizarea coenzimei A, un compus chimic care ajută la crearea și descompunerea acizilor grași și la susținerea altor funcții metabolice. În plus, sprijină utilizarea proteinei purtătoare acil, ce are un rol important în sintetizarea grăsimilor.

Ce rol are vitamina B5 în organism

Acidul pantotenic se regăsește într-o mulțime de alimente. Bacteriile din intestin pot produce cantități mici de vitamina B5, însă acestea nu pot acoperi nevoile alimentare. De aceea, se recomandă s-o incluzi în dieta zilnică, conform Harvard T.H. Chan.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Deoarece poate sprijini sintetizarea grăsimilor, acidul pantotenic ar putea avea un potențial rol în reducerea nivelurilor de colesterol din sânge, în cazul persoanelor cu dislipidemie. Termenul de dislipidemie se referă la o afecțiune în care concentrațiile de lipide și grăsimi din sânge sunt mari (de exemplu: trigliceridele, colesterolul rău), iar nivelurile de colesterolul HDL, numit și colesterol bun sunt scăzute. Nivelurile scăzute de coenzima A pot preveni sintetizarea grăsimilor în organism.

De asemenea, acidul pantotenic poate avea proprietăți antioxidante în cazul inflamației scăzute. Acest tip de inflamație apare în stadiile incipiente ale bolilor de inimă. Vitamina B5 îi poate reduce simptomele prezente în corp.

Reclamă

Alimente bogate în vitamina B5

Este important să afli ce rol are vitamina B5 în organism și să te asiguri că incluzi în alimentație produse care o conțin, pentru a-ți asigura aportul zilnic. Aceasta îndeplinește o serie de funcții în organism: susține sănătatea cardiovasculară, transformă mâncarea în energie, sprijină digestia, vindecă rănile și ajută corpul să utilizeze vitamina B2, numită și riboflavină, potrivit Dr. Axe. O dietă variată te poate ajuta să eviți această problemă.

Acidul pantotenic se regăsește în majoritatea alimentelor de origine vegetală sau animală, însă în concentrații diferite. Acest lucru se datorează faptului că vitamina B5 face parte din structura tuturor celulelor vii.

Cele mai bune surse de alimente bogate în vitamina B5 sunt: carnea de pui, carnea de vită, carnea din organe (rinichi, ficat), cerealele fortificate și o parte dintre legume. Pe lângă acestea, ai la îndemână o varietate de surse: produse lactate, iaurt, somon, ciuperci, conopidă, porumb, avocado, linte, semințe, nuci, cartofi, orez brun, ouă, broccoli sau ovăz.

Reclamă

În plus, după ce citești ce rol are vitamina B5 în organism, poate fi util să-ți asiguri surse pentru toți nutrienții, inclusiv pentru vitamina B12. Poți consuma alimente bogate în vitamina B12: ouă, pește, carne sau produse lactate.

Deficiențele și toxicitatea în cazul vitaminei B5

Acidul pantotenic se găsește într-o varietate de alimente. Din acest motiv, deficiențele de vitamina B5 sunt rar întâlnite. Excepție fac oamenii care suferă de alte deficiențe de nutrienți, cum se întâmplă în cazurile de malnutriție severă. Alte cazuri rare se observă la persoanele care nu pot metaboliza acidul pantotenic din cauza unor mutații genetice.

Simptomele deficiențelor pot include: oboseală, dureri de cap, iritabilitate, neliniște, crampe stomacale, greață, vărsături, tulburări de somn, crampe musculare, senzație de arsură sau amorțeală în mâini sau labele picioarelor.

După ce descoperi ce rol are vitamina B5 în organism, te poți interesa despre gradul său de toxicitate. Cantitățile mari de vitamina B5, provenite din surse alimentare nu pot provoca toxicitate. Doar pot produce o diaree ușoară sau dureri de stomac. În unele cazuri, pot cauza sângerări. Acest lucru poate fi îngrijorător pentru persoanele care urmează tratamente cu diluanți ai sângelui, cum ar fi warfarina sau aspirina.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Alimentele care nu conțin lactoză. Ce poți consuma dacă suferi de intoleranță
Alimentele care nu conțin lactoză. Ce poți consuma dacă suferi de intoleranță
Alimentele care nu conțin lactoză. Ce poți consuma dacă suferi de intoleranță
Efectele consumului excesiv de fibre. Ce impact pot avea asupra sănătății
Efectele consumului excesiv de fibre. Ce impact pot avea asupra sănătății
Efectele consumului excesiv de fibre. Ce impact pot avea asupra sănătății
Beneficiile cafelei de păpădie. Cum poți înlocui cofeina
Beneficiile cafelei de păpădie. Cum poți înlocui cofeina
Beneficiile cafelei de păpădie. Cum poți înlocui cofeina
Reclamă
PARTENERI
icon