Cele mai bune 5 suplimente pentru articulații

Oana Antonescu
Oana Antonescu
Publicat: 16 iulie 2023, 08:41

Câteva suplimente alimentare s-au dovedit eficiente în reducerea durerii și rigidității articulațiilor și menținerea mobilității. Iată care sunt cele mai recomandate suplimente pentru articulații.

Reclamă

Durerile, inflamația și rigiditatea articulară afectează o mare parte a populației, mai ales după vârsta de 40 de ani. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, articulațiile noastre se uzează și deteriorează. 

Cea mai comună problemă care poate afecta articulațiile este artrita, cu cele două forme ale sale: osteoartrita (mai cunoscută ca artroză) și artrita reumatoidă. Boli inflamatorii, cum ar fi lupusul sau spondilita anchilozantă, sunt alte motive pentru care apar inflamația, durerile și rigiditatea articulară.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Tratamentul problemelor articulare variază în funcție de cauza specifică a simptomelor. El poate include medicamente, fizioterapie și măsuri care vizează modificarea stilului de viață.

Câteva suplimente alimentare s-au dovedit promițătoare în atenuarea durerii, inflamației și rigidității articulare, potrivit specialiștilor organizației nonguvernamentale americane Arthritis Foundation. Remediile naturale pot oferi rezultate bune, mai ales când sunt administrate împreună cu tratamentele alopate.

Reclamă

„În formele ușoare de artrită, ar fi mai bine dacă ați apela mai întâi la suplimente, înainte de a lua ibuprofen”, recomandă dr. Farshad Fani Marvasti, expert în sănătate publică la Universitatea din Arizona. 

Iată care sunt cele mai populare 5 suplimente pentru articulații și cum acționează.

1. Uleiul de pește

Acizii grași omega 3 care se găsesc în concentrație foarte mare în uleiul de pește au proprietăți antiinflamatoare și pot contribui la reducerea inflamației din articulații. Implicit, uleiul de pește poate fi util în gestionarea durerilor articulare, în special în cazul afecțiunilor inflamatorii, cum sunt artrita reumatoidă și osteoartrita.

Reclamă

Numeroase studii clinice au evaluat și au confirmat efectele uleiului de pește în afecțiunile articulare. O metaanaliză din 2017 a arătat, de exemplu, că suplimentele cu omega 3 reduc durerile articulare, rigiditatea și inflamația din artrita reumatoidă. Ele pot ajuta unele persoane să reducă administrarea de medicamente împotriva durerilor și să evite astfel efectele lor adverse.

Există și surse vegetale de acizi grași omega 3, cum ar fi semințele de in și de chia. Acestea nu conțin însă cele două tipuri de omega 3 benefice în problemele articulare: acizii eicosapentaenoic (EPA) și docosahexaenoic (DHA). Veganii și vegetarienii pot lua aceste grăsimi sănătoase din suplimente pe bază de alge.

2. Suplimente pentru articulații: curcumina

Acest compus chimic ce dă culoarea galbenă rădăcinei de turmeric (condiment numit și curcuma) este un agent puternic antioxidant și antiinflamator. El blochează activitatea enzimei care induce răspunsul inflamator în organism în același mod ca antiinflamatoarele nesteroidiene inhibitoare de COX-2 (o clasă de antiinflamatoare), prescrise uneori în artrită. 

Într-un studiu, o doză zilnică de 1.500 mg de extract de curcumină administrat unor pacienți cu osteoartrită a genunchiului a fost la fel de eficient ca 1.200 mg de ibuprofen pe zi, cu avantajul absenței reacțiilor adverse gastrointestinale pe care le provoacă adesea acest medicament. Acest supliment alimentar s-a dovedit benefic și în reducerea simptomelor de artrită reumatoidă. 

Dezavantajul curcuminei este biodisponibilitatea redusă. Ea este absorbită și eliminată rapid din organism, motiv pentru care se recomandă administrarea împreună cu piper negru sau cu un tip de grăsimi. Suplimentele care au o bază uleioasă sau care conțin extract de piper negru (piperină) unt de preferat celorlalte. 

3. Glucozamina și condroitina

Acestea sunt printre cele mai recomandate suplimente pentru articulații. Ambele substanțe se găsesc în mod natural în organism, fiind componente ale cartilajelor.

Cercetările care au urmărit beneficiile acestor două suplimente alimentare au avut rezultate mixte. Un studiu realizat de agenția americană de cercetare National Institutes of Health (NIH), denumit GAIT, a comparat beneficiile glucozaminei și condroitinei, separat sau împreună, cu un antiinflamator  nesteroidian și cu un tratament placebo în cazul unor persoane cu osteoartrită a genunchiului. Glucozamina a avut un efect de atenuare a durerii și rigidității articulare, dar nu cu mult mai bun decât placebo. 

Un alt studiu a demonstrat însă că această combinație de suplimente alimentare este la fel de eficientă ca un antiinflamator nesteroidian în reducerea durerii și inflamației articulare. 

Concluziile contradictorii ale cercetărilor s-ar putea datora formelor diferite sub care s-a administrat glucozamina: sulfat de glucozamină, clorhidrat de glucozamină sau N-acetil-glucozamină. Nici de data aceasta, studiile nu au făcut lumină cu privire la forma cea mai eficientă de glucozamină. Medicii Mayo Clinic susțin că datele științifice sunt în favoarea sulfatului de glucozamină. 

4. Suplimente pentru articulații: SAM-e

S-Adenozil-Metionina, prescurtată SAM-e, este un compus natural prezent în organismul uman. Suplimentele care conțin această substanță pot avea mai multe efecte benefice pentru sistemul osteoarticular:

  • au efect antiinflamator;
  • susțin sinteza și repararea cartilajului articular;
  • atenuează durerile articulare. 

În studii, SAM-e s-a dovedit aproape la fel de eficient în atenuarea durerii precum antiinflamatoarele nesteroidiene. Avantajul administrării lor este lipsa reacțiilor adverse. „Acest supliment este util când ai și depresie, pentru că are și un efect antidepresiv ușor, până la moderat”, detaliază dr. Farshad Fani Marvasti. 

Doza zilnică recomandată în mod uzual pentru sănătatea articulară este de 1.200 mg. Efectele acestui supliment nu sunt vizibile imediat, ci după câteva săptămâni de administrare. 

5. Colagenul

Această componentă-cheie a țesutului conjunctiv se găsește în piele, oase, tendoane, ligamente și cartilaje. Organismul nostru produce colagen din proteinele pe care le consumăm. Însă, odată cu vârsta, producția încetinește și nici calitatea lui nu mai este aceeași. După 40 de ani, începem să pierdem circa 1% pe an din colagenul din organism. La 80 de ani, mai rămânem doar cu o mică parte din cantitatea de colagen din tinerețe. 

Colagenul a fost studiat intens ca posibil tratament al osteoartritei (artroză). Majoritatea cercetărilor i-au confirmat efectele benefice. Suplimentarea cu colagen poate ajuta la menținerea sănătății articulațiilor prin stimularea producției de colagen. Datorită proprietăților antiinflamatoare, el poate aduce beneficii și în artrita reumatoidă. 

Diferitele suplimente pentru articulații conțin unul dintre cele două tipuri de colagen: 

  • hidrolizat, care se obține prin spargerea colagenului în molecule foarte mici, numite peptide. El provine din pește sau cartilaj de bovine;
  • nedenaturat (UC-II), care conține colagen în forma sa naturală, obținut din cartilaj de pui. 

Colagenul hidrolizat este absorbit și utilizat mai ușor în organism, dar studiile înclină către varianta nedenaturată pentru problemele articulare. 

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
5 suplimente care afectează rinichii
5 suplimente care afectează rinichii
5 suplimente care afectează rinichii
Alimente cu proprietăți antiinflamatoare. Conținutul acestora poate preveni simptomele
Alimente cu proprietăți antiinflamatoare. Conținutul acestora poate preveni simptomele
Alimente cu proprietăți antiinflamatoare. Conținutul acestora poate preveni simptomele
Cum te poate ajuta magneziul să slăbești. Face kilogramele în plus să dispară
Cum te poate ajuta magneziul să slăbești. Face kilogramele în plus să dispară
Cum te poate ajuta magneziul să slăbești. Face kilogramele în plus să dispară
Reclamă
PARTENERI
icon