Îndulcitori artificiali vs. îndulcitori naturali: care sunt diferențele

Simina Dragut
Simina Dragut
Publicat: 29 februarie 2024, 07:59 / Actualizat: 4 martie 2024, 14:45

Multe persoane se întreabă ce îndulcitori pot alege pentru a-și proteja pentru sănătatea. Andu Preda, cercetător în biologie moleculară și nutriționist, a fost invitatul doctorului Mihail Pautov, în episodul 1, din sezonul 6, MediCOOL. Află mai multe despre "duelul" îndulcitori artificiali vs. îndulcitori naturali și află care sunt diferențele dintre ei.

Reclamă

Andu Preda a discutat despre tipurile de îndulcitori care se adaugă în băuturi, a explicat cum se clasifică grupele de posibili carcinogeni și a menționat aportul maxim zilnic de zahăr pentru o persoană cu un stil de viață sedentar.

Îndulcitori artificiali vs. îndulcitori naturali

Oamenii încearcă să evite consumul de zahăr în cantități mari deoarece poate avea efecte dăunătoare asupra sănătății. Modalitatea de îndulcire a băuturilor este un subiect frecvent dezbătut. La prepararea produselor se pot folosi îndulcitori artificiali sau naturali.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

-De ce zahărul poate cauza probleme de sănătate?
-Zahărul în cantități foarte mari, în special atunci când ești sedentar, poate să determine o creștere sau o scădere foarte mare a insulinei, poate afecta apetitul și poate să provoace efecte dăunătoare asupra ficatului din cauza cantității foarte ridicate de fructoză. Cantitățile mari se referă la peste 25 de grame pe zi pentru un adult în condiții de sedentarism.

Nerespectarea unei cantități adecvate de zahăr la prepararea produselor este un aspect îngrijorător, mai ales că multe alimente depășesc limita normală. De exemplu, o sticlă de suc de 250 de mililitri conține mai mult de 25 de grame de zahăr. O sticlă de 2 litri de suc are aproximativ 210 grame de zahăr, mai exact de 10 ori mai mult decât limita maximă zilnică.

Reclamă

-În aceste condiții, poate fi mai sănătos să bei un suc dulce acidulat, îndulcit cu zahăr sau cu aspartan?
-În 9 din 10 cazuri, este de preferat varianta light, cu aspartan și cu acid sulfam de potasiu. Acestea nu-ți oferă încărcătura glicemică a zahărului și au 0 calorii. Aspartanul, acidul sulfam de potasiu și alți îndulcitori sunt de sute de ori mai dulci decât zahărul. Prin urmare, ai nevoie de o cantitate de sute de ori mai mică decât zahărul pentru a simți un gust dulce.

,,Există patru grupe în care sunt clasificați posibilii carcinogeni. Prima grupă, carcinogeni clar dovediți prin studii pe oameni și pe animale. Vorbim de: fumat, alcool, obezitate sau carne roșie procesată. După care avem grupa 2A, grupa de probabil carcinogeni, unde nu sunt incluși îndulcitori. Există grupa 2B cu posibili carcinogeni, unde intră aspartanul alături de murături și telefoane mobile. Mai e o singură grupă în care nu e nimic carcinogen, unde se găsește cel mai scăzut nivel posibil carcinogen.”

– Andu Preda, cercetător în biologie moleculară și nutriționist

Efectele îndulcitorilor în organism

Stevia se numără printre îndulcitorii populari, care se folosesc pentru a înlocui zahărul. Deși este promovată ca un îndulcitor natural foarte bun, există specialiști care nu o consideră cu mult superioară îndulcitorilor artificiali.

Reclamă

,,Chiar aș spune că din anumite puncte de vedere, stevia este net inferioară pentru că atunci când vorbim de microbiom și floră intestinală, aceasta fermentează și poate să ducă la transformări chiar negative ale microbiomului.”

– Andu Preda, cercetător în biologie moleculară și nutriționist

,,Deci stevia îți afectează mai mult microbiomul. Multe persoane spun că pare să fie mai bună la prima vedere pentru că nu se produce în laborator și este luată din natură.”

– Mihail Pautov, medic chirurg

Există o controversă: îndulcitori artificiali vs. îndulcitori naturali. Aceasta a apărut ca urmare a temerilor prezente în rândul populației față de folosirea cuvintelor natural vs. artificial și nu are o bază reală.

Dacă o substanță este naturală, nu înseamnă că asigură un impact benefic asupra organismului. De exemplu, arsenicul și mercurul sunt substanțe naturale, dar nocive pentru sănătate.

În general, mâncarea, apa și tot ce există în natură sunt formate din substanțe chimice. O parte au efecte bune, altele au efecte dăunătoare. Există o anumită variație. Se recomandă să te ghidezi pe baza datelor științifice și să eviți să te bazezi pe intuiția ta naturală.

Ai aici toate edițiile sezonului 6 MediCOOL, emisiune difuzată de Antena 1 și disponibilă online exclusiv în AntenaPLAY.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Beneficiile cafelei de păpădie. Cum poți înlocui cofeina
Beneficiile cafelei de păpădie. Cum poți înlocui cofeina
Beneficiile cafelei de păpădie. Cum poți înlocui cofeina
Nutrienți destinați veganilor. Ce substanțe ai nevoie să incluzi în dietă
Nutrienți destinați veganilor. Ce substanțe ai nevoie să incluzi în dietă
Nutrienți destinați veganilor. Ce substanțe ai nevoie să incluzi în dietă
Legume pentru primăvară. Cum îți susțin sănătatea în acest anotimp
Legume pentru primăvară. Cum îți susțin sănătatea în acest anotimp
Legume pentru primăvară. Cum îți susțin sănătatea în acest anotimp
Reclamă
PARTENERI
icon