Ce este fereastra de toleranță. Importanța acesteia în gestionarea stresului

Simina Dragut
Simina Dragut
Publicat: 17 ianuarie 2024, 06:37

Fiecarea persoană are propria sa fereastră de toleranță. Aceasta arată nivelul maxim de stres pe care îl poți suporta. Atunci când te confrunți cu situații dificile, este important să fii conștient de starea ta emoțională și să practici activități simple pentru a-ți redobândi calmul. Află ce este fereastra de toleranță.

Reclamă

Potrivit psihiatrului Dan Siegel, termenul de fereastră de toleranță descrie reacțiile normale ale creierului și corpului, dacă sunt expuse la factori negativi. Studiile sale din 2012 susțin faptul că oamenii au o zonă optimă de excitare care lasă emoțiile să se manifeste fără a cauza probleme. Acest lucru îi permite unei persoane să funcționeze eficient și să gestioneze fără dificultate provocările zilnice.

Ce este fereastra de toleranță

O bună parte din populație se confruntă cu stări negative, potrivit Psychology Today. Totodată, situația societății actuale determină o reacție normală de stres. Cercetările care au la bază fereastra de toleranță arată că în anul trecut, jumătate dintre adulți au simțit frecvent anxietate. Totodată, studenții care petrec mult timp pe rețelele sociale prezintă șanse mai mari de a dezvolta tulburări de anxietate și depresie severă.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

În general, când te afli în fereastra ta de toleranță, ești capabil să gândești rațional, să analizezi, să funcționezi bine și să iei decizii fără a simți o presiune puternică. Dacă te confrunți cu probleme care te apropie de marginea acestei ferestre, de obicei poți folosi strategii pentru a le gestiona.

Dacă te întrebi ce este fereastra de toleranță, gândește-te că în cazul unor niveluri prelungite de stres pe care nu le-ai mai întâmpinat, le poți simți rapid efectele, care te pot împinge în afara granițelor tale de confort.

Reclamă

Ce indică fereastra de toleranță în cazul traumelor

Persoanele care experimentează traume sau adversitate cronică la începutul vieții, pot simți mult mai puternic atunci când se îndepărtează de limita acestei ferestre. Astfel, se poate observa că experiențele traumatice se imprimă asupra fiziologiei. Simțurile unei persoane se intensifică și o trimit într-o stare de continuă de alertă.

Pentru a înțelege ce este fereastra de toleranță, ia în calcul că, din acest motiv, toate situațiile par mai dure decât sunt în realitate. Aceste tipuri de răspunsuri micșorează în mod drastic fereastra și îngreunează găsirea strategiilor pentru a face față.

Anxietatea apară când neliniștea și frica depășesc limitele normale ale rațiunii. Acestea devin foarte puternice, iar în cazurile severe pot afecta toate aspectele vieții.

Reclamă

Când traumele intensifică reacțiile, apare rezultatul sistemului natural de apărare care declanșează un răspuns de supraviețuire. Corpul procesează amenințările percepute prin intermediul sistemului nervos autonom. Acesta reprezintă un mecanism involuntar și reflexiv, cu rolul de a te menține în viață.

După ce afli ce este fereastra de toleranță, reține că pe parcursul perioadelor de stres foarte puternic, sistemul nervos autonom se poate confrunta cu hiper-excitare sau hipo-excitare.

Hiper-excitare

Hiper-excitarea, denumită în mod obișnuit răspunsul luptă/fugă, se asociază cu sistemul nervos simpatic. În această stare, poți experimenta stări negative, precum: hipervigilență, panică sau furie. Poate fi dificil să te relaxezi sau să dormi. În plus, pot apărea simptome fizice, cum ar fi dureri cronice sau tulburări digestive, conform The American Institute of Stress.

Hipo-excitare

Hipo-excitarea, denumită în mod obișnuit răspunsul de îngheț, se asociază cu sistemul nervos parasimpatic. Această reacție determină oamenii să se închidă în ei înșiși și să se retragă. Te poate face să te simți amorțit, gol, epuizat sau deprimat. Îți poți pierde energia și motivația. Mai mult, poți deveni dezorientat.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Obiceiuri pentru sănătatea inimii. Cum poți proteja acest organ
Obiceiuri pentru sănătatea inimii. Cum poți proteja acest organ
Obiceiuri pentru sănătatea inimii. Cum poți proteja acest organ
Ce să nu faci niciodată dimineața dacă vrei să ai energie ziua și un somn bun noaptea
Ce să nu faci niciodată dimineața dacă vrei să ai energie ziua și un somn bun noaptea
Ce să nu faci niciodată dimineața dacă vrei să ai energie ziua și un somn bun noaptea
Semne care pot indica boli pulmonare. Cum poți evalua sănătatea plămânilor
Semne care pot indica boli pulmonare. Cum poți evalua sănătatea plămânilor
Semne care pot indica boli pulmonare. Cum poți evalua sănătatea plămânilor
Reclamă
PARTENERI
icon