Antena

Fumătorii și persoanele care vapează au mai multe bacterii orale dăunătoare în gură. Ce spun cele mai recente studii despre acest viciu

Simina Dragut
Publicat: 15 octombrie 2024, 14:27

Fumătorii și persoanele care vapează au mai multe bacterii orale dăunătoare în gură. Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) estimează că 8 milioane de oameni mor anual din cauza complicaţiilor legate de fumat. Un raport recent arată că aproximativ 1,3 miliarde de oameni sunt fumători, în timp ce 80% dintre aceștia trăiesc în ţări cu venituri medii şi reduse.

Reclamă

Datele OMS sugerează că aproximativ jumătate dintre persoanele care continuă să fumeze pe parcursul vieții, mor din această cauză. Indiferent de frecvență sau de metodă, fumatul nu este niciodată considerat sigur pentru sănătate.

O cercetare recentă a analizat exact ce tipuri de bacterii sunt influențate de fumat. Datele au fost preluate prin examinarea sănătății orale a 128 de persoane. Acestea au participat la un studiu în perioada anilor 2014 și 2016 asupra sănătății vasculare și metabolice, conform Science Direct în care a fost publicată revista Heliyon.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Tulburările în microbiota orală pot avea la bază mai multe mecanisme și factori declanșatori, cum ar fi fumatul. Un dezechilibru al bacteriilor orale poate provoca modificări ale sistemului imunitar înnăscut și poate favoriza apariția bolii parodontale.

Lucrarea a avut rolul de a investiga distribuția microbiotei orale la fumători și nefumători într-o populație sud-africană. Pentru stabilirea rezultatelor s-au utilizat mostre de placă subgingivală.

Reclamă

Oamenii de știință au găsit diferențe clare în bacteriile prezente în cavitatea bucală a fumătorilor spre deosebire de cea a nefumătorilor. Fumătorii prezentau niveluri mai ridicate de bacterii dăunătoare, cum ar fi: Fusobacterium, Campylobacter și Tannerella forsythia, potrivit The Conversation.

Informațiile obținute în urma analizării lucrării au evidențiat unele diferențe vizibile în microbiota orală a fumătorilor. Acestea au indicat o abundență de bacterii gram-negative anaerobe. Rezultatele studiului sugerează că fumatul permite anumitor microorganisme orale să înceapă să domine în cavitatea bucală.

Totodată, autorii studiului susțin că dezvoltarea bacteriilor în cavitatea orală se poate preveni, iar riscul se poate diminua. Aceștia lucrează  la Universitatea Politehnică Cape Peninsula, şi Centrul DVC Academic de Cercetare, din cadrul Universităţii de Ştiinţe ale Sănătăţii Sefako Makgatho, din Africa de Sud.

Reclamă

Fumatul are efecte dăunătoare asupra microbiomului oral

O substanţă chimică des întâlnită în ţigări este nicotina. Această toxină poate creşte numărul de proteine de pe suprafaţa anumitor bacterii dăunătoare, cum ar fi Porphyromonas gingivalis.

Consumul de tutunul poate crește riscul de dezvoltarea a bacteriei Streptococcus mutans, conform Organizației Mondiale a Sănătății. Atunci când mediul suferă perturbări, acesta se poate multiplica și se poate infiltra în biofilmele dentare. Aceasta poate determina carii dentare sau, în cazurile mai grave, cancer oral.

De asemenea, o parte dintre lucrările științifice sugerează că țigările electronice nu sunt o alternativă bună pentru țigările obișnuite. Efectele lor asupra microbiotei orale nu au fost în totalitate analizate. Dezvoltarea în exces a bacteriilor cum ar fi Fusobacterium și Bacteroidales se poate observa la persoanele care vapează, potrivit Digi24.

Peste 7 milioane dintre decesele provocate de fumat sunt rezultatul consumului direct de tutun. Totodată, aproximativ 1,3 milioane apar ca urmare a expunerii nefumătorilor la fumatul pasiv.

Chiar dacă poate părea inofesiv, fumatul pasiv poate favoriza mai multe riscuri pentru sănătate. Poate cauza afecțiuni respiratorii, poate provoca boli cardiace, poate cauza cancer și poate înrăutăți simptomele astmului la copii.

Te-ar mai putea interesa și