Antena

Bacteria care determină cele mai multe cazuri de cancer la nivel global. Ce au descoperit cercetătorii despre acest agent patogen

Simina Dragut
Publicat: 17 octombrie 2024, 15:23

Bacteria care determină cele mai multe cazuri de cancer la nivel global este Helicobacter pylori. Un raport recent al Asociației Americane pentru Cercetarea Cancerului susține că 13% din cazurile de cancer de pe planetă, mai exact 2,2 milioane, sunt provocate de diferite infecții.

Reclamă

Alături de mai mulți factori asociați stilului de viață și moștenirii genetice, acțiunea anumitor agenți patogeni poate crește riscul de cancer. Mai mult de 90% dintre infecțiile provocate de agenții infecțioși legați de cancer sunt determinate de: Helicobacter pylori (H. pylori), papilomavirusul uman (HPV), hepatita B și hepatita C. Totodată, virusul Epstein-Barr (EBV) are o pondere semnificativă.

Bacteria care determină cele mai multe cazuri de cancer la nivel global

Cele mai recente date asociate legăturii dintre cancer și Helicobacter pylori sunt din anul 2018, potrivit HotNews.ro. Atunci bacteria a stat la baza a 810000 de cazuri de cancer.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

În general, simptomele bolii provocate de H. pylori includ: senzație de greață, balonare, flatulență, pierdere inexplicabilă în greutate, dificultăți la înghițire, senzații puternice de arsuri la stomac, lipsa apetitului, senzație de sațietate precoce și vărsături. Însă, există multe situații în care aceasta este asimptomatică.

În Statele Unite ale Americii, 40% din toate tipurile de cancer se asociază cu factori de risc modificabili. Printre aceștia se regăsesc: consumul de tutun, dezechilibrele în alimentație, inactivitatea fizică, expunerea la raze ultraviolete, consumul de alcool, infecțiile patogene și obezitatea, conform Asociației Americane pentru Cercetarea Cancerului.

Reclamă

Agenții patogeni precum bacterii, virusuri și paraziți pot crește riscul unei persoane de a dezvolta mai multe tipuri de cancer. Infecțiile provocate de aceștia pot modifica modul în care se comportă celulele. Acestea pot slăbi sistemul imunitar și pot cauza inflamații cronice. În același timp, este important de reținut că un procent foarte mic dintre persoanele infectate cu acestea dezvoltă cancer.

Ce au descoperit cercetătorii despre Helicobacter pylori

Helicobacter pylori poate infecta stomacul și duodenul, mai precis prima porțiune a intestinului subțire. Această bacterie poate determina boli precum gastrită sau ulcer peptic. Se poate transmite de la o persoană la alta prin salivă, vărsături, contact cu materiile fecale sau prin apă și alimente contaminate. În general, poate provoca inflamație.

„Pentru oamenii care sunt susceptibili din cauza factorilor genetici, stilului de viață și/sau a caracteristicilor tulpinii H. pylori în sine, această inflamație duce la modificări precanceroase ale mucoasei stomacului care pot evolua în cele din urmă la cancer.” a explicat Linda Cummings, gastroenterolog la University Hospitals Cleveland Medical Center și profesor asociat de medicină la Case Western Reserve University School of Medicine, potrivit Health.

Reclamă

Se estimează că aproximativ jumătate din populația planetei este infectată cu H. pylori. Însă, numai aproximativ 30% dintre persoanele infectate prezintă simptome, conform The Washington Post. Bolnavii care suferă de infecții cronice determinate de această bacterie prezintă un risc ridicat de cancer gastric sau limfom gastric.

Riscul de infecție cu H. pylori se poate reduce printr-o rutină de spălare a mâinilor, consumul de alimente și apă potabilă din surse sanitare. Se recomandă ca aceste informații să fie în special transmise copiilor. De cele mai multe ori, oamenii se infectează cu bacteria în copilărie. Infecțiile diagnosticate se pot trata cu o combinație de antibiotice și inhibitori ai pompei de protoni (IPP), la recomandarea medicului.

Te-ar mai putea interesa și