Ce este indicat să știi despre un ten cu tendință acneică. Cum funcționează microbiomul pielii

Simina Dragut
Publicat: 5 octombrie 2023, 07:54

Microbiomul cutanat are un rol important în menținerea sănătății pielii, iar dezechilibrul acestuia poate favoriza apariția acneei. Teodora Predescu, medic dermato-venerolog, a fost invitata lui Carmen Brumă, antrenor de fitness și tehnician nutriționist, în a șasea ediție din sezonul cinci MediCOOL. Află ce este indicat să știi despre un ten cu tendință acneică.

Reclamă

Teodora Predescu a prezentat care sunt principalii factori care cauzează acneea, ce poate dezechilibra microbiomul cutanat, ce schimbări se produc la nivelul pielii cu acnee, cum pot afecta tratamentele antiacneice microbiomul cutanat și ce este mai potrivit pentru tratarea acestei afecțiuni.

Ce este indicat să știi despre un ten cu tendință acneică

Microbiomului are un rol important în asigurarea sănătății generale a organismului. Iar microbiomul cutanat influențează sănătatea pielii. Microbiomul pielii este afectat de imperfecțiunile tenului cu tendință acneică, atunci când se declanșează anumiți factori.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Acneea și tenul cu tendință acneică sunt cauzate de: factori genetici, exces de sebum, blocări parțiale sau totale ale porului secundar, hipercheratinizare sau dezechilibru al microbiomului cutanat. Acest microbiom cutanat reprezintă totalitatea microorganismelor pe care organismul uman le are la nivelul pielii.

În cazul pacientului cu acnee, microbiomul cutanat are un dezechilibru. Se aplică în special pentru cutibacterium acnes, o bacterie care în mod normal există la nivelul pielii. De aceea face parte din acest microbiom cutanat. În special, filotipul IA1 este dezechilibrat și proliferează în exces. În acest caz, provoacă apariția leziunilor inflamatorii de la nivelul pielii, mai ales acele leziuni papulopustuloase foarte răspândite.

Reclamă

Propionibacterium acnes, o bacterie foarte răspândită în microbiota normală a pielii, se subdivizează în 6 filotipuri: IA1, IA2, IB, IC, II și III. Concentrațiile mult prea ridicate ale filotipului IA1 pot cauza acnee. Riscul crește când acesta predomină în raport cu celelalte filotipuri, potrivit Medical Journals Sweden.

Cum poate fi afectat microbiomul cutanat de tratamentele antiacneice

Când te întrebi ce este indicat să știi despre un ten cu tendință acneică, gândește-te că microbiomul cutanat poate fi afectat de tratamentele antiacneice. De asemenea, rutina de îngrijire are un rol important. Tratamentele acneice pe care le poți urma, aduc riscul de a dezechilibra microbiomul cutanat. Acest lucru se poate întâmpla mai ales în cazul celor care includ antibiotice în monoterapie.

De exemplu, dacă incluzi în rutina ta de îngrijire un gel de curățare mult prea agresiv, care degresează pielea pentru a elimina excesul de sebum, se poate ca în final să o irite foarte mult. Astfel, determină, de fapt, o modificare a ph-ului și un dezechilibru al microbiomului cutanat.

Reclamă

,,Soluția este foarte simplă: o rutină de îngrijire și un tratament atunci când este necesar.”

– Teodora Predescu, medic dermato-venerolog

Rutina de îngrijire trebuie să conțină un gel de curățare blând, care ajută la degresarea și îndepărtarea excesului de sebum. De asemenea, se recomandă o cremă anti-imperfecțiuni cu acțiune globală. Aceasta are rolul: de a reduce secreția de sebum, de a ameliora aspectul comedoanelor și de a reface microbiomul cutanat, mai ales atunci când un factor afectează filotipul IA1.

Ai aici toate edițiile sezonului 5 MediCOOL, emisiune difuzată de Antena 1 și disponibilă online exclusiv în AntenaPLAY.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și