Obiceiul care îți îmbunătățește sănătatea tractului digestiv. Rolul igienei orale

Simina Dragut
Simina Dragut
Publicat: 17 aprilie 2024, 08:00

Sănătatea sistemului digestiv începe împreună cu igiena ta orală. Bacteriile sănătoase trăiesc în cavitatea bucală, în gingii și pe limbă. Acestea alcătuiesc microbiomul oral și pot influența starea întregului organism. Află de ce este important să practici obiceiul care îți îmbunătățește sănătatea tractului digestiv.

Reclamă

Modul în care ai grijă de igiena ta dentară poate avea un impact major asupra corpului. Există posibilitatea ca microbii din cavitatea bucală să aibă un rol decisiv în dezvoltarea cancerului de colon. O bacterie specifică mediului oral, numită fusobacterium, se regăsește deseori în analizele de laborator, atât în polipii colonici, cât și în tumorile colorectale.

Obiceiul care îți îmbunătățește sănătatea tractului digestiv

Igiena orală deficitară poate crește riscul de apariție a afecțiunilor în tractul gastrointestinal. Atât gura, cât și colonul fac parte din tractul digestiv deoarece totul este conectat în organismul uman.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Când bacteriile dăunătoare se dezvoltă prea mult în interiorul gurii pot produce produse secundare ce pot ridica riscuri, cum este sulfatul de hydrogen, care poate deteriora mucoasa intestinului. Aceste bacterii și produsele lor secundare pot intra în fluxul sanguin și au potențialul de a afecta organele aflate la distanță. Pot crește nivelul de inflamație și pot contribui la progresia anumitor boli, conform Eating Well.

Bacteriile care afectează gingiile pot călători prin stomac și prin intestine și pot afecta echilibrul florei bacteriene aflate în acele zone. Inflamația cauzată poate duce la balonare și diaree.

Reclamă

Dacă te întrebi care este obiceiul care îți îmbunătățește sănătatea tractului digestiv, amintește-ți că igiena dentară slabă poate duce la carierea dinților și la îmbolnăvirea gingiilor. Aceste afecțiuni pot cauza o inflamație cronică la nivelul gurii, iar în timp, pot provoca inflamație în întregul corp.

De asemenea, se poate ca o igienă orală deficitară să poată contribui la apariția altor boli, cum ar: boli cardiovasculare, diabet sau afecțiuni ale rinichilor.

Periază-ți dinții și folosește ață dentară și un irigator bucal

Spală-te pe dinți de cel puțin două ori pe zi și, de fiecare dată, amintește-ți să folosești ață dentară pentru a pătrunde în locurile mai greu accesibile. Dacă menții acest obicei zilnic poți îndepărta placa bacteriană, tartrul și particulele de mâncare rămase. Poți folosi și un irigator bucal. Astfel, te asiguri că îndepărtezi toate bacteriile și resturile și reduci șansele ca problemele orale să-ți afecteze sănătatea tractului digestiv.

Reclamă

Mai mult, încearcă să eviți alimentele care pătează dinții. Printre produsele care pătează dinții se numără vinul roșu și sucurile acidulate colorate.

Apelează la un dentist

Apelează la un dentist dacă nu ai aflat despre obiceiul care îți îmbunătățește sănătatea tractului digestiv. Mergi periodic la controale dentare pentru a rezolva problema unor eventuale carii sau pentru a înlătura posibilele plăci de tartru care nu mai pot fi îndepărtate. Un medic dentist îți poate prescrie un tratament adecvat problemelor gingivale și infecțiilor.

Este indicat să faci o vizită la dentist, la maximum 6 luni distanță sau chiar mai des, dacă simți un discomfort constant. Tot medicul dentist îți poate prescrie o apă de gură potrivită, pentru a evita să folosești substanțe chimice, ce îți pot afecta microbiomul oral.

Adoptă o dietă sănătoasă

Dacă urmezi o dietă bogată în: legume, fructe, cereale integrale, proteine slabe și grăsimi sănătoase, obții suficiente substanțe nutritive, atât pentru sănătatea ta dentară, cât și pentru cea a tractului digestiv. Acestea îți pot încuraja microbiomul să producă metaboliți antiinflamatori.

La recomandarea medicului, poți include în dietă un probiotic masticabil, ce conține Lactobacillus reuteri. Această bacterie benefică este importantă pentru sănătatea orală și poate chiar distruge unele dintre bacteriile dăunătoare care cauzează carii.

Dacă vrei să susții obiceiul care îți îmbunătățește sănătatea tractului digestiv, evită alimentele procesate. Acestea au un conținut bogat în zahăr, cum ar fi menta și guma. În plus, pot duce la o creștere excesivă a bacteriilor dăunătoare din gură, potrivit Mintier.

Hidratează-te

Ai grijă să te hidratezi corespunzător. Apa susține digestia, absorbția nutrienților și funcția intestinală. De asemenea, ajută la neutralizarea acidului produs de bacteriile care erodează smalțul dinților și susține producția de salivă.

Dormi suficient

Când dormi suficient susții sănătatea generală, inclusiv funcția imunitară. Lipsa cronică a somnului perturbă echilibrul microbiomului intestinal, ceea ce poate duce la probleme de sănătate orală și alte afecțiuni cronice.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Ce să nu faci niciodată dimineața dacă vrei să ai energie ziua și un somn bun noaptea
Ce să nu faci niciodată dimineața dacă vrei să ai energie ziua și un somn bun noaptea
Ce să nu faci niciodată dimineața dacă vrei să ai energie ziua și un somn bun noaptea
Alimente pentru sănătatea colonului. Cum pot sprijini funcțiile sistemului digestiv
Alimente pentru sănătatea colonului. Cum pot sprijini funcțiile sistemului digestiv
Alimente pentru sănătatea colonului. Cum pot sprijini funcțiile sistemului digestiv
Semne care pot indica boli pulmonare. Cum poți evalua sănătatea plămânilor
Semne care pot indica boli pulmonare. Cum poți evalua sănătatea plămânilor
Semne care pot indica boli pulmonare. Cum poți evalua sănătatea plămânilor
Reclamă
PARTENERI
icon