Codurile de culori de la urgențe. Cum sunt prioritizate cazurile și care e timpul de așteptare pentru fiecare

Publicat: 22 august 2024, 07:32

Triajul pacienților în unitățile de primiri urgențe (UPU) se face în funcție de 5 coduri de urgență, marcate prin culori diferite. Timpul de așteptare se stabilește pe baza acestor coduri ce reflectă starea de sănătate a fiecărui pacient. Iată care sunt codurile de culori de la urgențe.

Triajul este procedura prin care pacienții sunt evaluați și clasificați la sosirea în unitățile de primiri urgențe pentru a stabili prioritățile în acordarea asistenței medicale. El se face în momentul prezentării pacienților în spital, într-o zonă special amenajată la intrarea în zona de gestionare a urgenţelor. 

Triajul permite personalului medical să răspundă rapid și coordonat în funcție de natura urgenței. 

Care sunt criteriile de clasificare a urgențelor

Criteriile de clasificare a urgențelor sunt stabilite printr-un protocol național care se bazează pe scala de triaj ESI (Emergency Severity Index). 

Evaluarea în unitatea de primiri urgențe poate fi realizată de către un medic sau un asistent medical și are în vedere mai multe criterii:

  • simptomele și starea clinică a pacientului;
  • vârsta;
  • istoricul medical;
  • potențialul de agravare a stării;
  • necesitatea instituirii unui tratament;
  • alte date considerate relevante pentru starea de sănătate. 

Care sunt codurile de culori de la urgențe și timpii de așteptare

Pacienții sunt prioritizați în funcție de 5 coduri de urgență, marcate prin culori diferite, conform Departamentului pentru Situații de Urgență

Oricine ar trebui să cunoască această codificare pentru a înțelege situația în care se află și a ști care sunt timpii de așteptare până la preluarea în zona de tratament.

Iată care sunt codurile de culori de la urgențe și durata maximă de așteptare stabilită pentru fiecare:

Cod roșu – resuscitare

Nivelul I de urgențe sau codul roșu se alocă pacienților în stare critică, a căror viață este pusă în pericol și necesită acum o intervenție salvatoare. Aceștia sunt primii pacienți preluați, având prioritate în fața tuturor celorlalți care așteaptă îngrijiri medicale în unitatea de primiri urgențe. 

Resuscitarea nu se referă doar la masajul cardiac efectuat în stopul cardiorespirator, ci la toate manevrele necesare pentru a restabili funcțiile vitale.

Exemple de situații care se încadrează în codul roșu sunt:

  • stopul cardiorespirator
  • insuficiența respiratorie severă
  • scăderea severă a frecvenței cardiace
  • traumatisme cu sângerări majore care necesită intervenție medicală
  • supradozarea de medicamente
  • dezobstrucțiile căilor aeriene
  • pacienții sever traumatizați care nu răspund la stimuli verbali

În aceste situații, nu există timp de așteptare. Pacienții trebuie preluați imediat în zona de tratament. 

Cod galben – critic

Nivelul II de urgențe sau codul galben este alocat pacienților care nu au nevoie de resuscitare imediată, dar care prezintă un risc de agravare rapidă a stării de sănătate. În această categorie se încadrează orice situaţie cu risc major, status mental alterat sau orice durere intensă sau disconfort major. 

Exemple de situații care se încadrează în codul galben includ:

  • durerea toracică
  • sângerările gastrointestinale
  • durerea abdominală la vârstnici
  • insuficienţă renală acută
  • sarcina ectopică
  • avortul spontan
  • suspiciunea de meningită
  • accidentul vascular cerebral
  • astmul sever
  • accidentele cu pierderea tranzitorie a conştienţei
  • tentativele de suicid

Având în vedere codurile de culori de la urgențe, timpul maxim de preluare în zona de tratament este de 10 minute.

Cod verde – urgent 

Nivelul III de urgențe sau codul verde este alocat pacienților cu funcții vitale stabile și afecțiuni care nu pun viața în pericol în perioada imediat următoare, dar care necesită investigații și, posibil, internare în secțiile de specialitate din spital.

Exemple de situații care se încadrează în codul verde sunt:

  • sutura plăgilor
  • imobilizarea unei fracturi sau luxații
  • valori tensionale mari
  • infecții

Timpul maxim de preluare în zona de tratament este de 30 de minute.

Cod albastru – nonurgent

Nivelul IV de urgențe sau codul albastru este alocat pacienților cu funcții vitale stabile care nu au acuze de urgențe. 

Exemple de situații care se încadrează în codul albastru includ:

  • colica biliară
  • colica renală
  • boala diareică
  • amigdalita
  • virozele respiratorii

Timpul maxim de preluare în zona de tratament este de 60 de minute.

Cod alb – consult

Nivelul V de urgențe sau codul alb este alocat pacienților care nu au acuze clinice și nu necesită asistență medicală de urgență. Aceștia se prezintă în camerele de gardă pentru motive precum:

  • injecții
  • vaccinuri
  • schimbări de pansament
  • certificate medicale
  • reţete

Având în vedere codurile de culori de la urgențe, timpul maxim de preluare în zona de tratament este de 120 de minute.

Pacienții încadrați la cod albastru sau alb pot fi direcționați către ambulatoriu sau medicul de familie, pentru a reduce fluxul în unitățile de primiri urgențe. 

Durata unui tratament în unitățile de primiri urgențe este foarte variabilă. Pacienții pot avea nevoie de mai multe investigații pentru a primi un diagnostic cert sau de consultul unui alt medic din spital, ceea ce poate prelungi timpul de ședere la urgențe. 

În urma tratamentului acordat în UPU, medicul poate decide externarea pacientului, ţinerea acestuia sub observaţie, internarea sau transferul într-un alt spital, în funcție de patologie și de resursele disponibile.

Informațiile prezentate în acest articol nu înlocuiesc consultul medical. Cereți sfatul medicului dumneavoastră pentru diagnostic și tratament.

Te-ar mai putea interesa și
Primul ajutor în caz de înec cu alimente. Recomandările vitale ale specialiștilor
Primul ajutor în caz de înec cu alimente. Recomandările vitale ale specialiștilor
PARTENERI